Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010  (lĂ€st 12359 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad SannaM

Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« skrivet: november 26, 2009, 23:55:20:20 »
Hej
Sett mÄnga lösningar och snappat upp en del. Jag funderar pÄ göra pÄ följande viss för att fÄ en pool som 8-9 meter lÄng och 4 meter bred. Jag Àr tacksam för era synpunkter.
Ide pÄ utförande:
UtgrÀvning för djupdel 2,6 meter + 0,3 m= 2,9 meter djupt och 0,5 meter extra pÄ alla sidor runt om.
Fiberduk
Makadam el singel? DrÀneringslager pÄ 100 mm och drÀningsrör runt om
Cellplast 50? eller Frigolit  S100, vet inte vad som Ă€r bĂ€st.
Bygga gjutform
LĂ€gga dit armering 1-2 lager?
Betong-tjocklek? 100
Mura upp djupdel med lecablock 19X19X59 Med dubbla armeringsjÀrn pÄ 8 mm
Mura en kontrafor i djupdelen i form av lecablock som integreras i muren av djupdelen. Alternativt bygga fristÄende kontraforer i betong med stÄende armeringsjÀrn frÄn bottenplattan?
Den del som inte har djupdel grĂ€vs det ut för 1,8 meter djupt. Även dĂ€r makadam, drĂ€ningsrör utanför, Cellplast el frigolit 100 och en gjutform byggs dĂ€r lecablocken frĂ„n sidan frĂ„n djupdelen utgör en del av formen och armeringen. Djupdelen kommer upp till denna nivĂ„ efter 5 varv. Efter gjutning sĂ„ lĂ€ggs 9 cm höga lecablock pĂ„ djupdelen sĂ„ att alla sidor kommer i samma höjd. DĂ€refter fortsĂ€tter murning med lecablock. En kontrafor görs pĂ„ samma sĂ€tt som pĂ„ djupdelen. Efter 7 varv till (1400 mm) avslutas det med en toppgjutning pĂ„ 100 mm. Runt lecablocken pĂ„ alla sidor lĂ€ggs isodrĂ€nskivor och fiberduken lĂ€ggs emot denna.
HÄl för skimmer, belysning mm, putsning av insidan, poolmatta, liner, mm.

Per och Sanna

Utloggad HappyDigger

• Expert
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 206
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Pool med djupdel med lecablock 2009 2010
« Svar #1 skrivet: november 28, 2009, 12:15:08:08 »
Kul bygge  O0
Ser fram emot att följa det. Vi ville egentligen ocksÄ ha en djupdel sÄ att man skulle kunna ha en trampolin. Ni ser ut att ha studerat och tÀnkt till och har bra koll (mycket bÀttre Àn jag nÀr jag drog igÄng :D). NÄgra smÄ tips Àr just baddjupet pÄ den grunda delen. Vattenytan blir i realiteten i snitt 10 cm under överkanten och med de runt 1,55 sÄ Àr det perfekt. SÄ att de flesta kan stÄ men ÀndÄ inte sÄ grunt att kroppen sticker upp och det gÄr att dyka i.

DÀr det gÀller bottenplattan sÄ skulle nog jag gjuta den lÀgre ett par meter lÀngre och under det som sedan blir den grundare delen och sÀkerstÀlla att det blir stabilt kanske med lite extramurning under nÀsta platta, men det Àr bara tro - det finns mÄnga hÀr pÄ forumet som Àr experter och riktigt duktiga nÀr det gÀller hÄllfasthet. Ge det lite tid (eftersom det Àr lÄgsÀsong pÄ poolfronten) sÄ kommer nog lite kunniga svar.

Lycka till och hoppas att ni lĂ„ter oss andra poolbyggarnördar ta del genom hela processen  O0
LÄÄÄÄngsamt pÄgÄende poolbygge i leca med svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak frÄn Idealcover och italiensk led-belysning. AnvÀnder Baquasil och vÀrmer via bergvÀrme och vÀrmevÀxlare. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jucklo

« Svar #2 skrivet: december 01, 2009, 12:08:21:21 »
Hej

Jag Àr ingen expert, det enda jag kan berÀtta för dig Àr det jag upplevt med mitt bygge o dela med mig av dom erfarenheterna.

Intressant pool, jag hade funderat ett varv till pÄ just djupdelen och vad ni skall anvÀnda poolen till. Djupdelen begrÀnsar ju en del aktiviteter medan den Àr ju kanon fÄr dom som vill göra hopp osv frÄn nÄgon forma av trampolin. Du Àr nere pÄ att sÄdant djup att grundvattnet kan stÀlla till det för dig, kanske behöver du pump för att förflytta vattnet frÄn djupdelen till en stenkista eller nÄtt liknande? Du bör defintivt kolla upp grundvattennivÄerna dÀr du bor.

Fiberduk, ja absolut
Makadam el singel, beror pÄ underlaget, men en singelbÀdd Àr bra tycker jag. Isoleringen i bottenplattan körde jag pÄ 50 mm S80 och det duger mer Àn vÀl, mÄnga kör overkill isolering runt om poolen och i botten, men den stora poÀngen Àr och sluta (köp en bra solfolie) till i toppen...vÀrme stiger ju som sagt. Kan man hÄlla lecablocken torra Àr dom jÀtte bra isolerande. Men i mitt fall har jag snustorr sand ner till 3-4 meters djup och dÀrför Àr avkylningen i botten och sidor minimal. Men jag klÀdde ÀndÄ in poolen i en matta som jag faktiskt inte tror behövs pga. min markbeskaffenhet.

Bygga gjutform = byggde min i vanligt trÀ, funkade kanon.
LÀgga dit armering 1-2 lager? 2 lager körde jag pga. jag körde med 150 mm bottenplatta men jag hade nog lagt 2 lager Àven pÄ 100. Som glad amatör valde jag och lÀgga nÄgon tusenlappa till pÄ bottenkonstruktionen pga. man inte kan och vet allt, alternativet att nÄgot skiter sig sen Àr ju inte kul.

I ditt fall har du ju olika nivÄer som gör det hela lite mer komplicerat och sÀtter förstÄs andra krav pÄ armeringen och gjutningen tror jag.

Det enda misstaget jag gjorde var att inte bry mig om kontraforer. TÀnkte att poolens lÄngsidor inte Àr lÄnga nog 7m + trappan pÄ 1,2. Jag checkade upp behovet av ev. kontraforer och efter det beslutade jag mig för att inte sÀtta dom. Nu efterÄt kan jag Ängra mig, det hade varit ett litet arbete för att ha en extra sÀkerhet. Dock hÄller poolen bra ÀndÄ, i allafall Àn ;o) Hade jag gjort om nÄgot sÄ hade jag lagt 2 st kontraforer i mitten av lecablock, integrerat i poolen. Men Àn sÄ lÀnge stÄr poolen kvar intakt. HÀr finns en del experter hÀr som kan hjÀlpa dig med bÄda typerna som du nÀmner.

Det bÀsta jag gjorde var och skaffade en kvalitéts vÀrmepump, bra pooltÀcke och det viktigaste av allt trappan. Vi har suttit flera kvÀllar allt ifrÄn 1 person till 8 i trappan i 30-31 gradigt vatten med en Cuba libre i handen. Jag kan sÀga det har varit svÄrt och ta sig upp i den svala kvÀllsluften dÄ.....lycka till med bygget.

//fredrik
« Senast Ă€ndrad: december 02, 2009, 17:11:58:58 av Jucklo »

Utloggad SannaM

« Svar #3 skrivet: april 19, 2010, 10:49:08:08 »
Hej
Tack för synpunkter. Fortfarande pÄgÄr en del planering kring poolbygget. FrÄgan Àr bland annat hur djup djupdelen ska vara för att man kan dyka frÄn 1 meters höjd. Jag frÄgar svenska simsÀllskapet om rÄd nu, fÄr se vad de svarar.
I poolforumet har det nĂ€mnts om "Johan" som kommit och svetsat ihop linern pĂ„ en del pooler. Är det nĂ„gon som kan tipsa pĂ„ var han jobbar och hur man fĂ„r tag i honom.

Tack frÄn en som Àr pÄ g igen

Utloggad Ingvar

« Svar #4 skrivet: april 19, 2010, 16:08:16:16 »
Glöm inte att lÀngden pÄ djupdelen Àr minst lika viktig som sjÀlva djupet. NÀr jag dyker i frÄn kortsidan, sÄ har jag en djupdel som strÀcker sig nÀstan sex meter framÄt. Jag har Ànnu inte vÄgat sÀtta upp nÄgon trampolin, eftersom dÄ skulle nedhoppet i poolen ske lÀngre ut frÄn kortsidan, med resultat att man kan riskera att slÄ i mot dÀr djupdelen gÄr över till det grunda. För egen del lÀr man sig visserligen hur man ÀndÄ kan dyka sÀkert, men det skulle inte kÀnnas bra nÀr man har gÀster.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. PoolvÀrmepump Edenpak 3, 12kw, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, helautomatiskt poolöverdrag pool-lock, Poolrobot Indigo
http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007

Utloggad utopiazz

« Svar #5 skrivet: april 20, 2010, 17:02:28:28 »
Glöm inte att lÀngden pÄ djupdelen Àr minst lika viktig som sjÀlva djupet. NÀr jag dyker i frÄn kortsidan, sÄ har jag en djupdel som strÀcker sig nÀstan sex meter framÄt. Jag har Ànnu inte vÄgat sÀtta upp nÄgon trampolin, eftersom dÄ skulle nedhoppet i poolen ske lÀngre ut frÄn kortsidan, med resultat att man kan riskera att slÄ i mot dÀr djupdelen gÄr över till det grunda. För egen del lÀr man sig visserligen hur man ÀndÄ kan dyka sÀkert, men det skulle inte kÀnnas bra nÀr man har gÀster.

Du kan ju alltid flytta trampolinens fÀste lÀngre frÄn kanten. Det viktiga Àr att den inte tar i kanten vid nedÄtsvikt men nÄgon meter bakÄt borde gÄ

Utloggad HappyDigger

• Expert
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 206
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 22, 2010, 17:37:40:40 »
Hej
Tack för synpunkter. Fortfarande pÄgÄr en del planering kring poolbygget. FrÄgan Àr bland annat hur djup djupdelen ska vara för att man kan dyka frÄn 1 meters höjd. Jag frÄgar svenska simsÀllskapet om rÄd nu, fÄr se vad de svarar.
I poolforumet har det nĂ€mnts om "Johan" som kommit och svetsat ihop linern pĂ„ en del pooler. Är det nĂ„gon som kan tipsa pĂ„ var han jobbar och hur man fĂ„r tag i honom.

Tack frÄn en som Àr pÄ g igen

Hej Sanna,

Vi har anvÀnt hans tjÀnster och Àr ypperligt nöjda.
Hans företag heter Stockholms Pool och Bygg (www.byggpool.nu) och kontaktdetaljerna Àr:

Johan Petersen
tel/fax 08-661 44 28
mobil 070-718 61 36

Lycka till!
LÄÄÄÄngsamt pÄgÄende poolbygge i leca med svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak frÄn Idealcover och italiensk led-belysning. AnvÀnder Baquasil och vÀrmer via bergvÀrme och vÀrmevÀxlare. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad SannaM

« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2010, 12:47:32:32 »
Hej
Tack för synpunkter och hjÀlp. Vi har nu i alla fall grÀvt klart. Efter inrÄdan av byggfirman som gjort vÄrt hus har jag valt att anvÀnda L-element istÀllet för att snickra ihop en form. Vi kommer sÄledes ha en djupdel pÄ 3 meter pÄ ett 4x4 m stort omrÄde. DÀrutöver blir det 1,5 meter i 6 meter utom sista 1,2 m dÀr vi kommer ha 0,9 m djup. Vet nÄgon om man behöver nÄgon bottenventil/utsug pÄ djupdelen? Finns det nÄgon vits med det?
Vet nÄgon om var man kan köpa lÀmplig pump och sandfilter till denna rel stora bassÀng och om stÀdrobotar klarar 3 m djup?
Ska försöka lÀra mig att lÀgga in bilder sÄ ni ser gropen som Àr grÀvt. Vi har varit rÀdda att kanter och tom huset ska ramla ner i gropen efter allt regnande sista 2 veckorna, ca 170 mm har kommit.
Per M

Utloggad Ingvar

« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2010, 15:51:48:48 »
Cirkulationen blir nog inte sÄ bra i djupdelen. Om du vill ha ett utlopp vid djupdelen, bör du sÀtta det nÀra botten i vÀggen vid djupdelen. DÄ finns Ätminstone en chans att komma Ät det frÄn utsidan (visserligen efter en hel del grÀvande) om det senare skulle rÄka bli en lÀcka. Om du sÀtter in en ett bottenutlopp mitt under poolbotten sÄ Àr du rökt om det senare skulle bli en lÀcka. Om ni tÀnkt ha inloppet pÄ samma sida som djupdelen, skulle jag tro det Àr lÀmpligare att ha ett extra inlopp i stÀllet för ett utlopp lÀngst ned i djupdelen.
StÀdrobot som fixar djupdelen Àr definitivt inga problem. Pump och sandfilter vÀljer du efter berÀknad vattenvolym.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. PoolvÀrmepump Edenpak 3, 12kw, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, helautomatiskt poolöverdrag pool-lock, Poolrobot Indigo
http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007

Utloggad Racing

« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2010, 10:31:17:17 »
Verkar bli ett hÀftigt bygge, lÄt oss se bilder asap.
Jag har bottenutlopp mitt i min pool(utomlands har i princip alla pooler det) och det fungerar utmÀrkt, skulle det mot all förmodan hÀnda nÄgot med det(varför skulle det?) sÄ Àr det bara att köra i lite expander betong och sÀtta en lapp över.

Jag köpte alla mina prylar i tyskland dÀr allt Àr billigare Àn i sverige + att servicen var suverÀn.
FÄr man frÄga var ni bor?
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme