VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av breddavlopp/inlopp  (läst 4722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mankan72

Placering av breddavlopp/inlopp
« skrivet: juli 11, 2009, 16:31:07:07 »
Tja!

Håller på att bygga en betongpool med måtten 4*8m med en trapp som sticker ut på ena kortsidan.

Hur placerar man breddavloppet och inloppen bäst?


Vill helst inte ha någonting på kortsidan utan trappa och ena långsidan då dessa kommer att vara synliga.
Bygger i en sluttning.

Vad tror ni om min placering?

Magnus

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av breddavlopp/inlopp
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2009, 20:10:19:19 »
Åt vilket håll är det vanligast att det båser på sommaren?

Utloggad Mankan72

SV: Placering av breddavlopp/inlopp
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2009, 21:04:17:17 »
Hallå!

Oftast från långsidan där jag inte placerade bräddavloppet.


Magnus

Utloggad mofajenko

SV: Placering av breddavlopp/inlopp
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2009, 21:13:28:28 »
Hej Magnus,

Om jag fattar saken rätt så blåser det "oftast" mot långsidan som du inte avser att ha något brädd avlopp monterat. Om du har förhinder att sätta något på denna långsida bör du sätta en alt. två på motsatt kortsida från inloppen och trappen.

Jag har 2 st. bräddavlopp på kortsidan dit vinden blåser. Merparten av vinden blåser aningen diagonalt över min pool och jag har alltid fullt av "mög" i just den skimmern dit vinden blåser. Flödet är det samma i båda skimmrarna.

Tänk på att överdimensionera flödet i poolen....det som inte hinner sjunka hamnar i skimmern ;)

Grannen har skimmern på fel sida i förhållande till vinden och han måste håva ur löven varje dag.

Lycka till,

Fredde

 

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av breddavlopp/inlopp
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2009, 09:54:13:13 »
Hej Magnus,

För bästa cirkulation och för att minimera din egen poolstädning bör du placera inflödet på motsatt sida av utflödet. Inflödet bör vara på den sida som vinden oftast blåser från. Om du vill ha utflödet på en långsida tycker jag att du ska fundera på att ha två bräddavlopp annars finns det en stor risk att du får skräp som blir stående i hörnen. Har du möjlighet att dessutom placera ytterligare ett inlopp får du en finfin cirkulation om du ställer de två yttersta munstyckena uppåt/snett utåt och det i mitten nedåt botten.

Lycka till!

Bjärred
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan