Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Efter att ha drabbats av en gulaktigt beläggning (eller svagt grön) på i princip hela poolen under vattenlinjen har jag Googlat lite i ämnet, söker man på t.ex. swimmingpool +stains får man ett stort antal träffar. Det verkar som om problemet är ganska utbrett i USA. Med beläggning menar jag här en "torr" avlagring som inte går att skrubba bort.Sammanfattningsvis så pratar man om två typer av beläggningara) metaller (koppar,järn, mangan..)b) organiska beläggningar (alger ..)För att testa vilken typ man drabbats av ser man ofta följande tips:a) Lägga en C-vitamintablett mot beläggningen. Försvinner beläggningen runt tabletten är det en metall.b) Lägga en klorpuck mot beläggningen. Försvinner beläggningen runt tabletten är den organisk.Något skeptisk testade jag med en C-vitamintablett och det visade sig fungera! Poolen återtog sin ljusblå färg kring tabletten -verkar således som jag har haft höga halter av en metall som fällts ut på poolväggen.Enligt "experterna" kan detta uppstå när man ökar PH-värdet eftersom metallernas löslighet minskar med ökat PH. Detta var precis vad jag gjorde när problemet kom. Vilken metall det är eller var den kommer ifrån vet jag inte. Det kan vara koppar eftersom jag har kommunalt vatten i poolen, alternativt kan kopparn komma från algmedel som jag använt. I övrigt är pump, slangar etc i plast.Hursomhelt, tipset som man ger för att få bort metallbeläggningen var i grova drag följande:1) Sänk PH och Klor2) Tillsätt ascorbic acid (askorbinsyra = C-vitamin)3) Höj PH och klor4) Eliminera metallkällan eller tilsätt metallbindande medel.Detta verkar ju ganska enkelt (åtminstone punkt 1-3). Är det någon som har testat det? Var får man tag i askorbinsyra?Alternativet är att köpa något kommersiellt medel. Det enda jag hittat från svenska återförsäljare är "metal magic" från Delphin. Någon som vet vad det innehåller och om det verkar på alla metaller? Finns det något annat att tillgå? I USA verkar det finnas en hel uppsjö med produkter.