VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Till alla som inte tänkt dränera  (läst 2715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ferro94

Till alla som inte tänkt dränera
« skrivet: juni 01, 2009, 13:32:19:19 »
Hej alla poolbyggare/badare!

Här kommer en story för alla som går i pooltankar och funderar på att hoppa över dräneringen...

Vi är nyblivna ägare av en Folkpool 8x4 med Romantrappa. Grävde och monterade stomme i höstas, hängde i liner, vattenfyllde mm så snart temperaturen tillät i våras. Hela monteringsarbetet lejdes ut till återförsäljaren. Elektrikern var på plats för en vecka sedan så att vi även fick igång värmepumpen. I torsdags e.m hade vi 23 grader och såg fram emot en premiärhelg vid poolen i den värmebölja som SMHI aviserat. Det regnade en del under torsdagen och när vi skulle tömma poolöverdraget på vatten på kvällen upptäckte frun att det inte fanns något vatten i trappen... Eftersom vi inte har någon bottenventil insåg jag att det läckte någonstans... men VAR??? En timme efter midnatt var poolen i stort sett tömd och vi kunde konstatera ett hål på c:a 5 cm i ena hörnet (vid botten). Knappa 50.000 liter vatten hade läckt ut på c:a 10 timmar. Utrustad med pannlampa och skruvdragare tog vi bort skenor till överdraget och sargen och monterade stöttor för att undvika att marktrycket skulle trycka in sidorna. Det var den poolpremiären... Turligt nog hade vi följt alla råd och dränerat med singel, slang och brunn samt monterat en pump med flottör som leder ev vatten vidare till det kommunala avloppsnätet. Vi bor på gammal sjöbotten och den ursprungliga tanken med dräneringen var att få bort grundvatten och annat vatten från den omgivande marken som sipprar in i poolgropen. Vi hade aldrig en tanke på att detta skulle kunna hända...

Dagen efter tog vi bort linern och kunde konstatera att hålet berodde på en dålig svetsning. Fabrikationsfel, mao, och inget som gick att förutse. Skadorna i underlaget (sand mm) var mycket marginella eftersom vattnet kunnat ledas bort med hjälp av dräneringen. Min fantastiska återförsäljare/montör (tack Christian!) ruckade om i kalendern, fixade fram en ny liner från leverantören och slet som ett djur under hela fredagen. Till kvällen kunde vi börja vattenfylla igen. I söndags morse slog vi igång pump och värme igen och till kvällen var temperaturen uppe på 20 grader till ungarnas (och min) stora förtjusning. Idag stiger den säkert med 5-6 grader ytterligare i det fina vädret. Det hade jag aldrig kunnat gissa när jag i torsdags natt slet mitt hår och spekulerade över allt elände som vattnet hade orsakat. Nu vet vi att dräneringen funkar eftersom vi utsatt konstruktionen för värsta tänkbara påfrestning. Pumpen klarade sin uppgift galant och vattnet i brunnen steg aldrig mer än någon decimeter som värst. Den enda kostnaden för oss blev att fylla poolen en extra gång + några dagars extra uppvärmning, men det känns försumbart i det stora hela.

Mitt råd till alla som ska gräva ner en pool i backen blir alltså att inte slarva eller snåla med grundarbetet i allmänhet och dräneringen i synnerhet. Vågar inte ens tänka på hur det sett ut i vår trädgård annars...

/Ferro94
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad Drogen

SV: Till alla som inte tänkt dränera
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2009, 13:48:15:15 »
Väl jobbat från alla håll - inte minst återförsäljaren!  O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Ferro94

SV: Till alla som inte tänkt dränera
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2009, 13:58:56:56 »
Yepp, skulle rekommendera honom vilken dag som helst. Snacka om att vända min jättehuvudvärk till något bra på nolltid...  O0
Folkpool 8x4 med Roman End-trappa. Värmer med luftvärmepump Powerline 110. Dubbla poollampor samt LED-belysning nedfälld i däcket runt poolen. Trädäck på 150 kvm. Poolägare sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan