Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min ide om man ska försöka slippa skymningsrelät är i så fall att knipsa en av de tre ledarna, den blå fasen, till poolpumpen och koppla in den (de båda änderna) i ingångarna C och NO (=Normally Open, dvs avbrott när reläet inte är på, och sluten när reläet är på). När reläet slår på så sluts ju kretsen och pumpen går, allt är frid och fröjd.Men vad händer i så fall när reläet inte är på? Då går två av tre ledare (den gulgröna skyddsjorden och den bruna nollan) obrutna till pumpen men den blå fasen är fortfarande öppen. Är det fortfarande säkert?
Har ägnat hela helgen (nästan) åt poolmontering men fick en stund över igår kväll. Även vi har fundering på solfångare och då vill vi ha automatisk styrning av dessa. Vi har sedan tidigare en del fasta vattenspridare som styrs via en enkel reglerdator. Reglerdatorn påverkar ventiler som i sin tur släpper på vattentrycket till spridarna.De ventiler som jag använder är billiga och finns i ganska många olika storlekar. Dom är dessutom nästan helt i plast. Det enda som inte är i plast är en "nålventil" som öppnar ventilen. "Nålen" och sätet är i rostfritt.Min ide är att använda två termostater, en differenstermostat för att se om det finns någon värme att hämta i solfångaren och en termostat för att stänga av solfångaren när önskad maxtemp har uppnåtts i poolen. Differenstermostaten styr ett tvåpoligt växlande relä. Relät i sin tur styr två plastventiler. Efter sandfiltret monteras ett T-rör där den ena anslutningen går direkt till poolen och den andra går till solfångaren. Flödet till respektive utlopp styrs sedan av ventilerna.Jag ska se om jag hinner göra en skiss ikväll på hur jag tänkt det hela.
Citat från: utopiazz skrivet juni 01, 2009, 09:24:12:12 Har ägnat hela helgen (nästan) åt poolmontering men fick en stund över igår kväll. Även vi har fundering på solfångare och då vill vi ha automatisk styrning av dessa. Vi har sedan tidigare en del fasta vattenspridare som styrs via en enkel reglerdator. Reglerdatorn påverkar ventiler som i sin tur släpper på vattentrycket till spridarna.De ventiler som jag använder är billiga och finns i ganska många olika storlekar. Dom är dessutom nästan helt i plast. Det enda som inte är i plast är en "nålventil" som öppnar ventilen. "Nålen" och sätet är i rostfritt.Min ide är att använda två termostater, en differenstermostat för att se om det finns någon värme att hämta i solfångaren och en termostat för att stänga av solfångaren när önskad maxtemp har uppnåtts i poolen. Differenstermostaten styr ett tvåpoligt växlande relä. Relät i sin tur styr två plastventiler. Efter sandfiltret monteras ett T-rör där den ena anslutningen går direkt till poolen och den andra går till solfångaren. Flödet till respektive utlopp styrs sedan av ventilerna.Jag ska se om jag hinner göra en skiss ikväll på hur jag tänkt det hela.Man behöver inte befara att poolen blir för varm, det är bara i undantagsfall man når över 30 gr. med solvärme. Däremot kan jag tipsa om att ordna automatiken så att man skyddar solpanelerna mot nattfrost under höst och vår. Paneler är känsliga för detta. Jag håller själv på att komplettera min egen styrning så att om temperaturen ute är lägre än +3 gr. så skall panelerna genomspolas tre minuter var 15:e minut för att vattnet i dem inte skall frysa. På detta viset räknar jag med att kunna utnyttja solvärmen betydligt längre på under vår och höst.Hälsn.
Så ett relä till ?? Ursäkta om jag är trög här men jag hänger inte riktigt med./Joakim