VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Några sista goda råd?  (läst 11931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dumpdidump

Några sista goda råd?
« skrivet: maj 19, 2009, 18:48:41:41 »
Imorgon kommer representanter från Folkpool och Miamipool för utifrån våra önskemål skriva en offert.  <sol>

Planen är en 4x8 meter med VP och saltklorinator. Vi har också tänkt oss hjälp med monteringen. Detta pga tidsbrist och att vi vill ha poolen färdig innan sommaren är slut.

Vi siktar även på att klara hela projektet från "ax till limpa" på dryga 200 tkr.  <dontkn>

Vad tror ni monteringshjälp kostar och vilken hjälp brukar ingå?
Några sista goda råd inför morgondagen?    <hmm>
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Poolgiganten

Utloggad motala70

SV: Några sista goda råd?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2009, 19:18:34:34 »
Hejsan!

Trappa är ngt som rekommenderas! Har inte byggt allt klart än, men ser redan potentialen i en sådan.
Om ni ska  bygga med plåtstomme:

Vi reste vår själva på 4 timmar. Trappan konsultade vi in ett proffs på - 1200 :- "utan bedövning".
Då var förvisso gropen redan grävd, men det är inte raketteknologi direkt. Linern med fyllning/återfyllning tog oss ca 12 timmar in alles.

Lycka till!!!

/Mattias
4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Utloggad Dumpdidump

SV: Några sista goda råd?
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2009, 19:43:39:39 »
Jo, trappa verkar vara kanon, ligger relativt högt upp på önskelistan. O0 Vill helst ha det mesta som finns som options  8). Tyvärr stiger prislappen ganska dramatiskt med alla tillägg.

Snabbt jobbat med monteringen och återfyllnaden. Jag resonerar som så, att om monteringen är gjort på ett kick borde det heller inte kosta en förmögenhet.  :-\ Grävning, bärlager, eljobb och rörjobb fixar jag förhoppningsvis mha av goda kontakter.

Är villig att betala för snabb proffshjälp, men prislappen måste vara relevant för utfört arbete. Annars blir det att kavla upp ärmarna och ta ut extra semester  ::)

Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad matz

SV: Några sista goda råd?
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2009, 07:06:56:56 »
..många tipsar om att man skall "ta till" när man schaktar gropen, men jag tycker man inta ska gräva ur en mm för mycket..skulle jag gräva ur idag för en 4X8 så skulle jag gräva 4,5 X 8,5, allt för att slippa alla dessa massor och efterfyllning av 100-tals ton med grus. Tänk oxå på att lösa backspolningen permanent,poolsäljarna säger ofta "det är bara att slänga ut en slang på gräsmattan"..du backspolar med minst 150 liter/minut och det ska ut ungefär 1 kubikmeter saltvatten varje gång du backspolar ! , och skall du ha saltvattenspool så tänk på att inte använda rostfritt material i poolen (vanligt vid diodlampor m.m)
« Senast ändrad: maj 20, 2009, 07:26:45:45 av matz »
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad William

SV: Några sista goda råd?
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2009, 07:32:33:33 »
..många tipsar om att man skall "ta till" när man schaktar gropen, men jag tycker man inta ska gräva ur en mm för mycket..skulle jag gräva ur idag för en 4X8 så skulle jag gräva 4,5 X 8,5, allt för att slippa alla dessa massor och efterfyllning av 100-tals ton med grus.
Håller helt med dig! Jag har varit förvånad över många inlägg om att ta till gropen extra mycket.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Några sista goda råd?
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2009, 07:45:07:07 »
Har ju helt att göra med vilka förutsättningar man har och vilken pooltyp man monterar.
Har du sandjord som mister all sin stabilitet vid minsta torka och du får gång på gång gräva upp rasmassor så ter sig återfyllnadsarbeterna som lindriga kan jag lova. Även grävdjup och vad man ämnar att göra där nere i gropen spelar givetvis in.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Några sista goda råd?
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2009, 11:02:43:43 »
Angående poolgrop så fick vi också ngt större utgrävt
men det var grävfirman som avgjorde det pga rasrisk.
man får inte glömma säkerheten när man jobbar
verkar vara lite si o så med hemmapulare.
det tar ju ett tag iallafall innan man kan återfylla.
Och som föregående skriver inte roligt att stå ösa upp + om någon
hamnar i ett ras.
Men Ni kanske använder inhägnad vid byggplats <dontkn>.
Roland :)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Ingvar

SV: Några sista goda råd?
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2009, 11:51:41:41 »
Jag skulle inte rekommendera någon att använda saltklorinator till en pool med rostfri/galvad stomme. Visserligen finns det en del som kan rosta också i en träpool, men problemet blir ju långt ifrån lika stort. 
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Dumpdidump

SV: Några sista goda råd?
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2009, 12:22:44:44 »
Första försäljaren avklarad  :P . Det var mannen från Folkpool - han gav ett mycket rutinerat och kompetent intryck  O0. Återkommer i början av nästa vecka med offert. I sådana fall blir det en 4x8 i träkonstruktion.

Tror på införsäljningsargumenten för trä (Folkpool har även andra stommar). Förutom en beprövad konstruktion som är lättrenoverad när behovet långt in i framtiden uppstår, finns också fördelen med att man kan fästa bärlinorna till det planerade trädäcket direkt i poolstommen. Spar både pengar och tidsödande arbete.

När det gäller schaktning pratade han om poolstorleken + 50 cm runt om räcker. Matz: Ditt förslag innebär bara 25 cm. Räcker verkligen det utrymmet för monteringen (armatur, skimmer etc)?  <hmm>
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad matz

SV: Några sista goda råd?
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2009, 13:11:02:02 »
...ta lite extra på armatursidan
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan