Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Magerbetong innebär att du blandar precis som vanligt men använder mer sand och mindre cement!T ex 1 del cement på 5-8 delar sand. (vissa har t o m upp till 10 delar sand) Du ska ha cementen fuktig. Inte för mycket vatten men inte heller torr. Lagom fuktig Glöm för bövelen inte att fylla upp med vatten (c.a 30 cm mer) så att du alltid har mer vatten än betong när du återfyller!Annars finns risken att du får betong in under poolen och det vill du inte ha...Använd betongblandare! Mycket tungt jobb att blanda i en skottkärra.Magerbetongens uppgift är att hindra poolväggen att rasa in om du tömmer poolen.Angående stödmur, jag har gjort detta till min ovala pool och där ska man givetvis inte ha magerbetong.Min pool är en "undermarkpool" som alltså ska grävas ner.Kolla här:Här ser du hålstensblocken, eller hålstensbetongen. Ska fyllas med betong (ej mager) och armeras.En stödmur klarEn form till magerbetongen gör du enkelt med lite masonit.Vill också bara tala om att:Det är tungt som f-n att jobba med betong och gjutning när man gör allt själv!