Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Mattes poolbygge!  (lĂ€st 7204 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad mightythor

Mattes poolbygge!
« skrivet: april 18, 2009, 22:29:23:23 »
Hej alla poolare!

Nu ska jag Àntligen börja bygga pool. Efter mÄnga lÄnga kvÀllar pÄ diverse forum har jag Àntligen kommit till skott. Ett poolpaket frÄn nettopool Àr inköpt. det blev en 6,5x4,2m Ättformad pool med trappa. Den kommer att stÀllas pÄ en gjuten platta.

Jag har tÀnkt gjuta sÄ hÀr:

*Schaktning ca 1,5m. Jag har hÄrt packat sand pÄ hela tomten vilket kÀnns som ett bra underlag.
*Eventuell paddning, beroende pÄ hur kompakt botten kÀnns.
*Fiberduk.
*15cm tvÀttad Makadam 8-16 som DrÀneringslager. (Lite osÀker pÄ om 15cm rÀcker och om 8-16 Àr bÀsta alternativet.)
*DrÀneringsslang runtom plattan i drÀneringslagret som gÄr till en brunn dÀr det vid behov kan sÀnkas ner en pump.
*Paddning av makadamen.
*Spikning av form (2"x8")
*Isolering 10cm S160
*I med balken som ska vara till Ă„ttformade pooler
*Centrerade ArmeringsnÀt (6150)
*Najning av jÀrnen till de 12 plintarna för altanen som kommer att stÄ pÄ plattan.
*Ingen kantbalk, ingen kantförstyvning. Efter vad jag hört frÄn betongare ska det inte behövas sÄ lÀnge underarbetet Àr riktigt gjort. RÀtta mig om jag har fel...
*I med betong.

Vad tycker ni, nÄgra uppenbara fel? Eller "bara" mindre...

Jag har Ă€ven en skiss som jag plitat  inför utstakningen för grĂ€varen som dyker upp i veckan. Det gula Ă€r huset och det grĂ„a framför Ă€r en gjuten altanplatta med sadeltak. (taket fortsĂ€tter ut frĂ„n huset) Se bild.

///Mattias
« Senast Ă€ndrad: april 18, 2009, 22:38:57:57 av mightythor »

Utloggad Stefan 1

• Byggare
  • Expert
  • Stad/land: HĂ€ssleberga Lunds kommun
  • Antal inlĂ€gg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Mattes poolbygge!
« Svar #1 skrivet: april 19, 2009, 07:46:01:01 »
Jag gör alltid en vot i ytterkanten pÄ plattan dÀr jag gjuter tjockare, du behöver inte göra en "kantförstyvning" med specialbockade armeringsjÀrn. LÀgg i 2 st 10-12 mm armeringsjÀrn parallellt med varandra runt omkring i voten med ca 50 cm överlapp.
Kantförstyvningen Àr ju dÀr givetvis av en anledning, om ytterkanterna pÄ din platta ska belastas med tunga vÀggar tex.
Jag tycker bara att det blir "rejÀlare" om man gör det pÄ detta viset.
Men det Àr annars Àr det inte fel som dom sagt till dig, och det ser bra ut det du skrivit.
Lycka till  O0
/Stefan
« Senast Ă€ndrad: april 19, 2009, 07:51:15:15 av Stefan 1 »

Utloggad mightythor

« Svar #2 skrivet: april 19, 2009, 12:08:17:17 »
Citera
Kantförstyvningen Àr ju dÀr givetvis av en anledning, om ytterkanterna pÄ din platta ska belastas med tunga vÀggar tex.

Jo sÄ Àr det ju men jag tÀnkte att nÀr det blir en jÀmnt fördelad last (ca 1,4ton/m2) av vattnet pÄ "innerdelen" av plattan kanske det inte Àr lika viktigt med kantbalk.

Om jag nu ska göra en kantbalk ÀndÄ. DÄ borde det vÀl rÀcka med 20cm betong dÀr (istÀllet för de 10 jag ska göra pÄ resten av plattan)? Och ska den vara 10cm bred? Eller större?

Utloggad Stefan 1

• Byggare
  • Expert
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 19, 2009, 12:23:59:59 »
 O0 , men gör den ca 250 om du nu Ă€ndĂ„ ska göra en.
/Stefan

Utloggad mightythor

« Svar #4 skrivet: april 19, 2009, 17:55:16:16 »
Om jag förstÄr dig rÀtt Stefan, sÄ menar du ungefÀr sÄ hÀr:

Kantbalk: 20cm hög och 25cm bred.
2 parallella jÀrn i botten av kantbalken (pÄ 4-5 cm höga distanser) som Àr centrerade i kantbalken pÄ ca 5 cm avstÄnd frÄn varandra.

StÀmmer det?
Eller ska de 2 varven av jÀrn bindas ihop med varandra pÄ nÄgot sÀtt?

Ledsen om det Àr mycket "smÄfrÄgor" men jag har aldrig sysslat med gjutning förut.

Skickar med 3 bilder pÄ omgivningen.
Om ni undrar sÄ Àr det min telekabel som ska förlÀngas och flyttas som katten sÄ ihÀrdigt vaktar...

Utloggad Stefan 1

• Byggare
  • Expert
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 19, 2009, 18:50:32:32 »
Det första du nÀmner Àr sÄ jag menar, normalt sett sÄ ska kantförstyvningen vara kraftigare om det hade varit till ett hus tex eller om du skulle mura eller gjuta vÀggar till din pool.
Men i ditt fall rÀcker det lÀnge.
Vad rekommenderar tillverkaren av poolen?
/Stefan

Utloggad mightythor

« Svar #6 skrivet: april 19, 2009, 19:07:44:44 »
Tillverkaren har en beskrivning för platta till en oval pool. Men dÄ ska stödmurar upp sÄ det blir annorlunda. Till Ättan finns beskrivning för en stenmjölsbotten.

Men jag tror att jag gör en kantförstyvning ÀndÄ. Inte sÄ mycket mer jobb och inte sÄ mycket dyrare.

Utloggad Stefan 1

• Byggare
  • Expert
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 19, 2009, 21:19:42:42 »
 O0
/Stefan

Utloggad mightythor

« Svar #8 skrivet: maj 02, 2009, 13:24:10:10 »
Nu har grÀvaren varit hÀr. NÄgra nya bilder bifogas.

DrÀneringen kÀnns som lite onödig men jag fick tag pÄ grejerna billigt sÄ jag slÀngde i dom ÀndÄ. GrÀvde inget dike runt om sÄ drÀneringsrören ligger lite högt jÀmfört med plattan (det blir ca 15cm makadam). GrundvattennivÄn verkar ligga pÄ ca 1km djup efter snack med grannar och grÀvaren som gjort mycket jobb i omrÄdet.

Makadam 8-16 har kommit sÄ nu vÀntar jag pÄ grÀvaren som ska skyffla i och jÀmna ut gruset innan paddningen. Sker förhoppningsvis i början av nÀsta vecka.

Utloggad mightythor

« Svar #9 skrivet: maj 10, 2009, 19:23:02:02 »
Paddning av makadamen avklarad.

Även formen avklarad, bottenisolering och armering gjord. Förhoppningsvis blir det gjutning pĂ„ fredag.

StÀllningen pÄ bilden Àr för att fÄ ner paddan. Den vÀgde 85kg och jag var sjÀlv sÄ jag lÄnade hem ett spakblock sÄ gick det bra.

///Mattias

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme