VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renoveringa av pool  (läst 8669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plain_jane

Renoveringa av pool
« skrivet: mars 28, 2009, 16:26:18:18 »
Hej alla glada.

Har en undran över renovering av en pool, som jag tror är folkpool. 4x8 m , runt 30 år gammal.
Den har bytt liner 1 eller 2 ggr tidigare men nu för ca: 2år sedan så blev farbrodern som bodde i huset gammal och bytte då aldrig linern när den började läcka. Poolen har nu stått tom i 2år, vilket har gett till följd att vägarna har ramlat in något. Min fråga är nu som följer. Hur djupt måste man gräva runt poolen när man ska byta liner i den för att vägarna ska resa sig tillbaka. Och fråga 2: hur mycket saker kring reningsverket måste bytas tror ni?

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: Renoveringa av pool
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2009, 17:06:47:47 »
bygg in en ny 3X6 mtrs pool inuti
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Fia

SV: Renoveringa av pool
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2009, 20:28:28:28 »
Hej o välkommen.  :)

Om väggen har börjat bukta o den är 30 år gammal så är nog risken att du måste byta ramen (väggarna), eller göra som Matz föreslog.
Ta bort linern o kolla hur det ser ut.
Reningsverkat beror ju på hur det fungerar, du kanske bara behöver byta sanden i filtret.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Renoveringa av pool
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2009, 23:26:40:40 »
Hej,
Räkna med att du behöver ca 1.5 m runt omkring släntat ner så du har ca 0.5m fritt att gå runtomkring stommen om du ska byta den.
Man kan göra det med mindre utrymme med, men det blir trångt att jobba i gropen då.
Du får gå lika djupt som poolen är om det ska göras ordentligt.
Hade inte linern behövts att bytas kunde du fyllt på med vatten till hälften och sedan grävt upp försiktigt längs sidorna tills att vattentrycket själv hade rätat upp dina väggar, men detta är ju inget alternativ för dig vad jag kan förstå.
Annars är Matz alternativ att föredra men då blir givetvis poolen betydligt mindre.
Jag hade bytt sanden i filtret och utgått därifrån om det är andra saker som behövs bytas.
Lycka till
Mvh Stefan

Utloggad Plain_jane

SV: Renoveringa av pool
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2009, 11:15:52:52 »
Tackar för svaren ni har gett mig. Dock undrar jag lite mer saker. Vilken väg som kan vara bäst för mig att gå etc. Vi ska byta ut stenplatorna runt altan samt poolen till trä och därför ska en grävmaskin in och gräva för plintar till altanbygget. Är det lika bra att gräva runt poolen eller är det bäst att bygga en 6x3 pool i den gamla. Har surfat lite och sett dom formgjutna poolerna som har ytermåtten 6.3 och 3.5 typ. Verkar dock vara ganska dyra. Min första tanke var när vi köpte huset att det skulle kanske räcka med att byta linern och att vattentrycket skulle trycka tillbaka vägarana. P.s vägarna har ramlat in runt 1 dm på bredden skulle jag gissa.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Renoveringa av pool
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2009, 11:39:24:24 »
Varför en grävmaskin för att gräva till plintar?
Jag har själv en minigrävare i företaget, men vi gör alltid plintarna med en bensindriven jordborr där vi sedan häller i betong och sätter i järnen.
En sån kan du hyra på dom flesta uthyrnings firmorna.
Detta sättet är klart det bästa då man inte rör upp materialet runt omkring och riskerar sättningar.
Om du ska gräva runt omkring din pool eller sätta i en mindre "balja" i din nuvarande pool är helt upp till dig själv.
Jag kan bara personligen säga att jag inte skulle vilja ha en mindre pool än 4 x 8 m om jag hade haft möjlighet till det.
Vi var inne på en 3.5 x 6 m pool från början, men blev avrådda från det.
Detta har vi inte ångrat.
Jag hade personligen fixat den gamla stommen som du redan har.
Lycka till
 

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Renoveringa av pool
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2009, 12:25:11:11 »
Hej,

Håller med Stefan, till plintarna behövs ingen grävare, och en pool skall vara så stor som möjligt.

Det är ju svårt att sia om men beroende på vad det är fyllt med kring din pool så är det inte oöverstigligt att gräva för hand,
man kan hyra in arbetskraft av billigt slag och kommer långt eller längre på samma pengar som det kostar att hyra en grävare.
OM det dessutom är återfyllt med sand/grus runt poolen så är det betydligt lättare att hålla isär massorna när man gräver för hand.

Sen kan man ju frilägga stommen bit för bit och göra en bedömning på vad som behöver bytas, snabbast översikt får du nog genom att riva
bort linern och besiktiga från insidan. Det finns ett dokumenterat renoveringsprojekt här på forumet som blev ett nybyggnadsprojekt, man förstår
snabbt varför när man ser bilderna på insidan utan liner (innan ett enda spadtag).

Lyckat till med ditt projekt :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fia

SV: Renoveringa av pool
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2009, 12:32:03:03 »
Här kommer tråden som jag tror Housedad pratade om men det är hur det som värst kan se ut, behöver ju inte göra det hos er.
Jag tycker också att ni ska ta bort linern, den måste ju ändå bytas, kika hur ramen ser ut o sen bestämma hur ni vill göra.

http://home.swipnet.se/Poolen/poolen.htm

Ska finnas en tråd till, inte lika hemsk, letar vidare. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Renoveringa av pool
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2009, 12:43:23:23 »
Korrekt Fia, det var den byggtråden jag tänkte på, som sagt det behöver ju inte bli så men tar man bort linern
och eventuella skikt under så ser man nog ganska mycket och kan bedöma hur stommen mår.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Renoveringa av pool
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2009, 15:35:13:13 »
Var inne och tittade på tråden Fia.
Jag är bara nyfiken på hur man resonerar när man ser hur pass angripen en trästomme blir, varför gör man inte en annan lösning då istället?
Jag bara blir så konfunderad eftersom att jag är byggare och har byggt både handikapp badplatser utmed kusten samt en "hel del" altaner trädäck staket osv osv med tryckt virke oftast den bättre sorten avsedd för att kunna vara i marken.
En del på forumet påstår att det är fel dränerat när det blir så här, visst till en del kan jag hålla med att detta givetvis har betydelse.
Men till tjyven och sist så är ju trä just "trä" och kan och ruttnar till sist i marken.
Det ruttnar ju till och med ovan mark.
Att man lägger ner en massa pengar på pool och en miljö runt omkring för att kanske redan vid första linerbytet (ca 10-15 år) upptäcker att stommen är rutten hade i alla fall för mig varit en katastrof.
Visst jag vet att det är många som har just dessa stommar till sina pooler här på forumet och jag vill inte stöta mig med er, men är bara nyfiken på  hur ni resonerar.
Av dom jag har pratat med som har dessa stommar har dom endast klarat 1 linerbyte, och att det då krävdes mindre reperationer på den.  Vid 2:a bytet krävdes totalreperation av Stommen.
Finns det någon med annan erfarenhet?
Jag är bara nyfiken  <love>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan