CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuta platta, frågor  (läst 6074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Gjuta platta, frågor
« skrivet: mars 03, 2009, 18:45:25:25 »
Då har man kollat med kommunen och enligt dom krävs varken bygglov eller marklov, så nu kan man börja planera på allvar. Tänker gjuta platta och sen mura stommen med lecablock, men redan nu står man inför några frågor som säkert ni experter här kan hjälpa till med.

Tänker gjuta in isolering i plattan, är det tillräckligt med 15 cm betong och ca 15 cm mackadam under?

Räcker ett lager armering i så fall?

Behöver jag tjockare lager med betong i ytterkanten där blocken ska stå, typ 20-25cm? Blir ju extra tryck i ytterkanten med tanke på att blocken väger en del.

Något annat speciellt jag ska tänka på inför gjutningen?

Mvh Jonas

Poolgiganten

Utloggad mirakeles

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjuta platta, frågor
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2009, 20:31:43:43 »
Hej Jonas!
Allt beror på hur stor poolen skall vara , höjd på muren mm.
Regeln säger att man skall ha  200 mm makadam för kapillärbrytning men även  2x 100 mm cellplast omlottskarvat är kapillärbrytande. makadammen är en transportväg för vattnet till dräneringen också.
 
Normalt  (1,5m)räcker det med 100 -120mm betong nätarmerat och en vot i ytterkant . Börja 400mm från formen slutta så att du får ca 200 mm betong närmast formen. I denna vot fördelat så att de är under muren lägger du   2 st  12 mm järn runt om på klossar minst 40mm höga
se till att du har minst 40 mm till formen på det yttersta järnet. nätet skall gå  över järnen.
Har du inte gjutit innan så försök att få tag på någon som kan, det kanske ser enkelt ut men har man ingen alls erfarenhet så är det inte så lätt.
Tänk på att 4000 liter härdad betong  som inte blir som man vill är ett stort problem.
Lycka till ;)
MVH Micke

Utloggad pool09

SV: Gjuta platta, frågor
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2009, 09:46:27:27 »
Hej Mirakeles.

Nej, har aldrig gjutit innan, men tänkte försöka hålla nere kostnaderna och göra mycket själv, så jag kommer att ge mig på ett försök. Som du säger, blir det fel springer man inte iväg med betongen så lätt... men det är bra att detta forumet finns för här är ju många som gjort det innan och kan tipsa om både bra och sånt som gått mindre bra. Tack för dina synpunkter.

Mvh Jonas

Utloggad pool09

SV: Gjuta platta, frågor
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2009, 10:34:10:10 »
Glömde nämna storlek. Hade gärna haft 4,5x9m men det blir nog 8x4 pga utrymmesskäl. ca 160 hög (150 cm baddjup), dvs 8 lager lecablock.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Gjuta platta, frågor
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2009, 22:19:48:48 »
Tjena Jonas!
Om du är osäker på formen så kan du alltid fråga om betongleverantören kan kommma ut och titta på den innan gjutning. Om dom inte har tid så skicka över lite bilder till dom. Nu är iof inte dom några konstruktörer men dom kan lätt se om din form är OK eller inte.
Förmodar att du skall hyra sloda och helikopter. Fråga hos uthyraren, dom brukar känna till nån som kan hjälpa dig med invägning och slodning för en billig peng.
Tar inte lång tid för någon som kan att gjuta en platta i din storlek. Men som tidigare inlägg påpekade, gör det inte själv om du inte har någon erfarenhet sedan innan.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad pool09

SV: Gjuta platta, frågor
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2009, 12:33:27:27 »
Hm, var man osäker innan känns det inte bättre nu... :)


Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Gjuta platta, frågor
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2009, 17:20:43:43 »
Det är ju inte kvantfysik precis men första gången är första gången och materialet är inte så förlåtande om man inte får det rätt.
Jag har gjutit vid fyra tillfällen och har haft någon med mig varenda gång. Men min tumme sitter om inte mitt i så lite åt det hållet ;)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag