Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Poolbygge  (lst 5581 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad porta

Poolbygge
« skrivet: januari 11, 2009, 18:44:40:40 »
Jaha d var det igng frst skulle vi sen inte.. Men va fan lever bara en gng, bestmde mig fr en vecka sen.   Har lovat slkt och vnner ett invigningsparty med bad i maj s nu kr vi s det ryker.

Provgrvde idag ett hl lttgrvt frsta metern sen nej lera puh men jag fick upp det!!!
Tnkte grva upp resten om tv veckor, ska hyra grvare hos Dennis maskin och goa vnner fr ven dom grva och rulla undan med skottkrror..

Tnkte mig en 8 kantig frn folkpool  5Meters. Men har varit inne p en massa modeller, ngon som har dlig erfarenhet av dom eller 8 kantig.

Har varit riktigt orolig fr grundvattnet det r riktigt hgt tror jag vet inte vad som r (standard) om det finns nn......

Differansen mellan poolbotten och grundvatten blir cirka 20cm kan det vara ett problem??
S klart en ordentlig drnering  efter mycke lsning p forumet, frst duk drnering p det makadam sen dul igen men sen r jag lite osker ngra frslag?

Funderar ven p om leran kan stlla till det p nt vis?

Utloggad Fia

SV: Poolbygge
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2009, 19:52:45:45 »
Hej o vlkommen. :)
Kul med en poolbyggare till! O0

Din frga om botten- efter sista duken skulle jag lgga isolering, om du vill ha det, annars gr du direkt till stenmjl o sen underlagsmatta o sist liner. Stenmjlet gr att det blir hrt o inga hlavtryck syns. De r mitt frslag.

Angende form p poolen s r vl jag lite emot runda, vill kunna ta ett o annat simtag s jag rekommenderar en rektanulr (oval-tta), r kanske lite lttare med poolskydd ocks, har jag frsttt.

Frgan om grundvattner lmnar jag till ngon annan. <hmm> ;D

Hur har du tnkt dig uppvrmningen?

Ser fram emot att f flja ditt bygge! :)

Det finns en pool fr alla trdgrdar och plnbcker, det gller bara att hitta rtt.

Utloggad dacke

« Svar #2 skrivet: januari 11, 2009, 20:14:25:25 »
Har du bara bra drnering s borde det inte vara ngot problem med nivn p grundvattnet.
Jag har ocks lera och kommer att lgga ut 30cm makadam p markduken.
Sedan isolering och stenmjl se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3626.0
(Jag vet inte om jag lyckades kopiera lnken riktigt, men provar nd)

Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvrmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad porta

« Svar #3 skrivet: januari 11, 2009, 21:40:27:27 »
  Tack fr snabba svar !!
Ang. poolval  s har vi 200M till havet och 1000M till simhall s sjlva iden med pool knns lite galen (simtagen tar vi dr). Har frsttt att man trttnar p att stroppa av och p poolskyddet p runda
vet ej om nn har bra lsningar p det hr??

r skapad av en lite fr icke stillasittande gud och mste alltid ha ett projekt,, njutningen av att kunna sitta vid kanten till sommaren med en l r strre n ngesten ver allt arbete..

Har firman vgg i vgg med Gullberg Jansson s uppvrmningen tnkte jag bolla ver till dom nu i veckan.

Ngon kanske kan tipsa om ngon bra 8-pool bara 2 veckor till grvning s man har tid att ngra sig hehe ::)

Utloggad Fia

« Senast ndrad: januari 11, 2009, 22:59:17:17 av Fia »
Det finns en pool fr alla trdgrdar och plnbcker, det gller bara att hitta rtt.

Utloggad porta

« Svar #5 skrivet: januari 15, 2009, 22:54:36:36 »
  Har idag bestmt mig fr en gardenpool 5M   (nstan)  ??? lmna besked imorgon!

Bytade ut 100watt lampa mot en 300W   mosaik istllet fr helbl samt strre filter/pump.
 Det brjar ju nrma sig, hyrt en grvare till nsta lrdag 24/1 samt lite goda gubbar med skottkrror.

Kul med forumet att vad jag frsttt alla rekommenderar frigolit eller liknande till botten !! men poolfirman tycker inte alls det r ndvndigt och att dom oftast inte lgger det.
Pga av att risken att dom glider isr att tejpen slpper osv och att isoleringsfrmgan ej pverkas fr att vrmen som sagt stiger upp. viktigare att isolera sidorna p poolen.

Har nnu inte bestmt mig fr saltgenerator tnkte till nsta r men kanske lika bra att bestlla det med nu ?

Utloggad Mikesz

« Svar #6 skrivet: januari 16, 2009, 09:24:17:17 »
Hej Porta,

r i samma tankar om saltgenerator. Allt lutar mot det. De finns i olika prisklasser (Carlos och Eva rekommenderar en frn Intex. Kolla p trdar om saltgeneratorer hr p forum. Finns massor...).

Lycka till med bygget!

/Mikesz

Utloggad porta

« Svar #7 skrivet: januari 16, 2009, 21:24:22:22 »
 Saltgeneratorn frn intex verkade bra och verkligen billig kommer att kra igng poolen med klor,  fljer dock med i startpaketet..   Kper sen en i sommar och pillar dit den och nr jag vet att det funkar bytar jag..

Skulle vara bra me den liten lathund ang saltgenerator hur den fungerar och vid vergngen frn klor till salt.. r det bara att sluta klora poolen tjonga i saltet starta generatorn och vips  saltvatten ???
Har lst trden ang carlos vs eva men lite vad man behver tnka p med en saltgenerator vilka vrden man ska ha koll p

Utloggad Ingvar

« Svar #8 skrivet: januari 16, 2009, 22:58:05:05 »
Hej,

Det r mycket enkelt att brja med saltgenerator utifrn att du redan anvnder klor.
Hll i saltet och lt det blandas ut ordentligt i vattnet. Se till att det r rent NaCl du hller i, och inte exempelvis vgsalt som ofta innehller andra typer av salter. Kp srskilda teststickor fr mtning av salthalten. Kontrollera salthalten i vattnet noga innan du stter p saltgeneratorn. Den frstrs om salthalten r fr lg. Nr du vl frskrat dig om att du har rtt salthalt, s behvs ingen regelbunden mtning. Ny mtning r endast aktuellt om nytt vatten tillfrts i poolen, eftersom saltet inte frbrukas.

Nr du sedan ftt igng systemet vntar en rtt problemfri kemi-hantering. Men PH-vrdet mste du ven fortsttningsvis kolla, fast det kommer att ligga mer stabilt mot nr du anvnder klorprodukterna.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Poolvrmepump Edenpak 3, 12kw, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, helautomatiskt poolverdrag pool-lock, Poolrobot Indigo
http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007

Utloggad porta

« Svar #9 skrivet: januari 27, 2009, 19:16:10:10 »
D var hlet dr puh !!!!!!!!!

Tnkte det fixar vi p lrdagen!! l , korv och gott humr .
Blev Lrdag samt sndag  nda till Kung  Bore slckte solen.
Men nu gr man och myser och tittar ner fr kanten och lngtar till frsta sprnget

Grvaren var modell mindre nog mer anpassad till flaggstnger sm dike eller liknande fick slita hrt.
Truck med tippbar bask lnade jag p Hgans bolaget, En jigg att tmma i p gatan + lika mycket massor sidan om (den hgen gr man frbi snabbt och tnker den r en senare frga)
Hyran p grvaren gick p 2400kr samt kostnaden fr tmningen, massan gr som jord och r gratis p tippen.
Nsta styva jobb r att brja rulla in makadamen fixa drneringen och lgga duken..
Fortsttning fljer ........................

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!