Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en fråga som genast dyker upp här är väl varför har man 3 ventiler i en färdig bypass om man bara skall vrida på en.//carlos
Hej jan_bananDu får ursäkta mig om jag är lite envis men det är det forum är till för att föra en diskussionMan säljer väl ett bypass system för att få ut max verkningsgrad samt för att spara Växlaren.Samtliga bypass system som säljes färdiga har 3 stycken ventiler, konstigt om inte dessa skall användas , att man skickar med ventiler för serviceåtgärder tror jag inte på.Om jag förstått det hela rätt men kan ha fel, så gäller det att med minsta flöde som bestäms av flödesmätaren skapa ett tryck inne i växlaren så att vattnet ligger ann emot väggarna så största möjliga överföring av värme till vattnet kan ske.Detta borde vara lättare att uppnå om man har en ventil även på utgång från VP så det går att få en bra balans på vattenströmning i princip skapa det mottryck som behöva för att uppnå de rekommenderade temperatur differensen mellan in och utgående i VP.Sedan att jag får allt resterande flöde ut genom filter verkar ju bara till en bättre rening.mvh carlos
Vad jag tycker är konstigt är att om jag köper en VP för kanske i vissa fall 25-30000 krså är det ingen som skickar med eller säger att man skall installera serviceventiler på till och från ledning.(Om det var viktigt borde jag fått dem med i paketet till VP.)Helt plötsligt om jag skall köpa en bypass koppling så behöver jag 2 st serviceventiler också.Jag är inte fysiker men Maskinare + Ekonom så jag har inte förmågan att bemöta dig fysikaliskt men jag vill ju köra min pump med eller utan bypass på bästa sätt.mvh carlos
Poolpumpmotorn trycker runt vattnet med ett visst flöde. Detta flöde går inte att styra utan pumpen trycker med ett konstant tryck.