Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur försäkrar ni poolen  (läst 63333 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pake

SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #80 skrivet: oktober 21, 2008, 20:01:20:20 »
Den 3/10-08 hade jag också kontakt med folksam ang. försäkring på poolen med kringutrustning. 611kr/år kostade omfattningsändringen.
Nu står det "Simbassäng eller pool finns" i beskrivningen av vårt boende.
Jag blev säkert lurad (som vanligt?) men det känns rätt ok att ha poolen försäkrad. 50 spänn i månaden är väll rätt ok eller?...  <hmm>
/Pake
Beror helt på vad som står i villkoren...klarar försäkringen stormskador (t.ex. stormfällt träd rakt ner i poolen?  :o) eller täcker den som många andra "enbart maskinutrustning" (som oftast ingår ändå i den "vanliga"...)  <dontkn>

Jag ringde till folksam och undrade om bla stormskada, det ska ingå enl. handläggaren som jag pratade med (vet inte om jag ska skriva ut namn..) Hon menade också att det var bra att ha poolförsäkringen då det aldrig skulle bli några funderingar om försäkringen täcker vid skada på poolen eller kringutrustningen eller skador orsakade av poolen vid läcka.

Det är ju inte så lätt att komma ihåg sånt här om det inte finns på papper, så jag bad henne att skicka hem en förtydling till mej. Jag får återkomma om det när brevet har landat i brevlådan.

/Pake




Igår fick jag ett brev från folksam, trodde att det skulle innehålla den utlovade specen på försäkringen men icke... fick samma papper en gång till... suck... hur svårt kan det vara..

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #81 skrivet: oktober 21, 2008, 23:00:11:11 »
Igår fick jag ett brev från folksam, trodde att det skulle innehålla den utlovade specen på försäkringen men icke... fick samma papper en gång till... suck... hur svårt kan det vara..
Som sagt, finns inga undantag i försäkringsavtalet så....men ställ "Worst-case"-frågan "stormfällt träd rätt ner i poolen" och "vilda djur i poolen" - om du får OK då så begär skriftligt, då är du 100% säker.
Ring och prata med en skadereglerare - de kan oftast detaljerna avsevärt bättre än "säljarna"/handläggarna.

Att du betalar tillägget är ju självklart - utan det har du ju inte ens en "känd pool" och får t.ex. inte utan det ens ersättning för det traditionella såsom maskinskada, brand (?!), skadegörelse etc.

PS. Den som får skriftligt på ovanstående "worst-case"-frågan utan undantag vill jag gärna be om kopia av, inga namn kommer att figurera...  :-X
(tycker personligen inte heller att källors ref.namn skall släppas på forumet utan ha den ref. för egen del tills det ev. behövs)
« Senast ändrad: oktober 21, 2008, 23:03:43:43 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #82 skrivet: oktober 21, 2008, 23:02:48:48 »
hej
om grannens träd far ner i din pool helt ok men då går det på hans villaförsäkring ;)
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #83 skrivet: oktober 21, 2008, 23:04:46:46 »
hej
om grannens träd far ner i din pool helt ok men då går det på hans villaförsäkring ;)
//carlos <sol>
Helt rätt men sån "tur" lär man ju säkert ha att det är någon annans träd, eller hur....  >rulla<
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #84 skrivet: oktober 31, 2008, 20:06:42:42 »
Ingen har hört av sig ännu. (För att svara på mina frågor)
Verkar inte vara en särsklit het fråga för bolagen...  <hmm>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #85 skrivet: oktober 31, 2008, 20:43:48:48 »
Man kan väl helt klart konstatera att efter att poolen väl är byggd och allt fungerar så kan man väl inte göra så mycket fel längre.
Utan det enda som kan gå sönder är väl Cirkpump, solfångare, eller lite andra småprylar och det kan man väl betala själv, lägger man undan f-pengarna i en egen pott så räcker det väl till en ny cirkpump eller något annat.
Det som fortfarande är viktigt är väl om någon ramlar i poolen och skadar sig och att man då är försäkrad.
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #86 skrivet: november 01, 2008, 09:41:54:54 »
Man kan väl helt klart konstatera att efter att poolen väl är byggd och allt fungerar så kan man väl inte göra så mycket fel längre.
//carlos <sol>
...sista gången jag "tjatar" men....glöm inte "egna" träd....  :o
Rekommenderas att fälla alla "egna" träd som ligger inom riskområdet att kunna stormfällas i pool - kan ju ta bort mycket trevnad men som sagt, stormfällt träd i pool ersätts inte av något försäkringsbolag...(enl. info. från skadereglerare) = det är ett "undantag för simbassäng"...  :'(
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad matz

SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #87 skrivet: november 01, 2008, 14:17:39:39 »
..måste grannens träd stå på hans egen tomt..eller kan du sälja dina träd till honom
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #88 skrivet: juli 31, 2009, 15:46:20:20 »
Vet inte om vi kom nån vart med frågan i denna sträng, många frågetecken kvarstod vill jag minnas.

Frågan aktualiserades dock i förrgår då jag ute vid poolside blev uppringd av en säljare från
Trygg-Hansa som gjorde sin "årliga genomgång av kundskyddet". Hon hade upptäckt att jag hade bilförsäkringen i Folksam och kunde för sitt liv inte förstå varför...

Vi började dock med mina befintliga hus- och fritidshusföräkringar där hon tyckte "allt såg bra ut".
Jag kom då in på poolen...jag hörde att jag besvärade henne en smula, hon ville ju sälja bilförsäkring...
Men vi pratade väl och länge och hon dubbelcheckade med "sin chef" som tydligen satt bredvid.

Hon sa att "poolen är helt täckt" av hemförsäkringen.
Det lät bra sa jag men vad betyder det? Och varför finns inget svart på vitt i mina
försäkringsvillkor?

Då skickade hon mig detta på mailen.

Hej!
Här kommer lite info, slutkontentan är att om poolen är helt/delvis nedgrävd i tomtmarken går den på byggnadsförsäkring och är täckt till fullvärde! Om den är ovan mark går den på lösöre och har en maxersättning på 50 000 kr.

badtunna=pool

-  Utomhuspool behöver inte tilläggsförsäkras utan ingår byggnadsförsäkringen om den kan räknas som fastighetstillbehör enligt jordabalken.  
-
 Badtunna som inte är fast monterad i trädgården är ersättningen 50.000:-. Om skadan går via grundskyddet så är det fullvärde som gäller tex vid brand/vatten skada. När badtunnan är fast monterad på eller med byggnaden, t ex att den är fastmonterad och står på verandan/altan eller att verandan/altanen är ihopbyggd med tunnan fast den står på tomtmarken, så ingår den i byggnadens försäkring.

Med vänliga hälsningar

Louise W

 

Det var fasligt mycket om "badtunnor" i Tryggs regelkatalog.
men om "pool = badtunna" ser det inte så tokigt ut kanske..

 :)

PS
Jag har nu bilen försäkrad hos Trygg.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #89 skrivet: juli 31, 2009, 19:25:16:16 »
Bra och intressant info., Eone!  O0
Som du påpekar fick tråden aldrig något 100% bra svar - en hel del kvar i gråzonen ännu beroende på vilket försäkringsbolag man har.
För min del skall jag ta med mig "fullvärdes-statementet" till mitt bolag för uppföljning.

Ställde du frågan om vad som gällde för "träd rakt ner i poolen" som hade varit intressant att veta sett till trådens tid. diskussioner?

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag