CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vad e normal vatten avdunstning?????????  (läst 53001 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #20 skrivet: juli 17, 2008, 13:18:42:42 »
Jojo, jag menade bara att den takt som nämnts i forumet, någon decimeter i veckan, är helt orimlig. Om så vore fallet skulle det alltså regnat 400 mm under de tre veckorna vi varit borta. Alltså, i princip noll avdunstning.

/Paul

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #21 skrivet: juli 17, 2008, 21:58:36:36 »
Ur ett teoretiskt perspektiv så kan avdunstningen vara 30 liter i timmen...

Klart solsken ger ca 1kW/kvm  (åtminstone gör mina solfångare det, och vatten är mkt bra på att fånga sol).
20kvm poolyta skulle då tillföras 20kW av solen.
Om poolen inte är täckt, så försvinner den mesta värmen genom avdunstning. Om poolen är så varm att den inte blir varmare trots att solen skiner, så dunstar lika mycket värme bort som solen hinner värma. (I princip, lite försvinner i botten och sidor, samt genom strålning och konvektion från ytan, men vi bortser från det här...)
20kW förångar 32 liter vatten per timme  (Vattens ångbildningsvärme är 0,63kWh per kg).
Men det är väl rätt teoretiskt va...? i annat fall skulle ju inte poolen öka i temperatur på sommaren om den inte var täckt! och samma sak gäller ju för sjöar och hav.
Sen det här med 30 liter/timme, är det per kvadratmeter? eller? om du menar per m2 så dunstar min pool bort ca 1 m3/timme, som om jag räknar rätt ger minus 1 cm  per timme! det är nog inte ens teoretiskt va?

Någon här på forumet som vet vad som gäller?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad SingingSailor

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #22 skrivet: juli 19, 2008, 00:07:52:52 »
Tja, det är ett sätt att resonera teoretiskt, tyvärr med flera grova eller felaktiga antaganden. Jag räknade mest för att visa att det dunstar en del, och få ett värde på storleksordningen för max avdunstning. Bättre vore att använda teori för hur den faktiska vattenavdunstningen fungerar fysiskt, men det kan jag inte...

Men, rätt storleksordning borde det vara, dvs mellan 10 och 50 liter i timmen tror jag är rimligt som maximal avdunstning. Jag räknade bara med en exempelpool på 20kvm alltså, men det innebär omräknat 0,5 - 2,5 mm / tim. Säg 8 timmars solsken med solen högt på himlen => 4 - 20mm/dag. Om det är en dag med gassande sol, poolen utan täckning och dessutom poolen varm redan i början av dagen så är det väl inte orimligt? Men detta är ju maximal avdunstning, i praktiken blir det oftast mindre (eftersom poolens temperatur i regel stiger under större delen av dagen = avdunstningen mindre än tillförd solenergi). Å andra sidan dunstar ju en otäckt pool även på natten...

Och nej, pga avdunstningen ökar inte en otäckt pool i temperatur mer än till en viss gräns , det var det jag ville försöka beskriva och beräkna effekten av.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #23 skrivet: juli 19, 2008, 00:27:48:48 »
Någon här på forumet som vet vad som gäller?
>rulla<....eeeehh, no doubt about it - "SingingSailor"...   O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Sophia

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #24 skrivet: juli 19, 2008, 15:07:31:31 »
Vi har inte fyllt på vår 17-kubikare sen i slutet av maj då den monterades upp. Vattennivån har varit helt oförändrad sedan dess.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #25 skrivet: juli 19, 2008, 20:37:29:29 »
Vi har inte fyllt på vår 17-kubikare sen i slutet av maj då den monterades upp. Vattennivån har varit helt oförändrad sedan dess.
....och temperaturen i poolen är.....? (uppvärmd eller inte), solexponerad eller inte?, folietäckt eller inte...., "regnåterfylld" mellan varven, eller.....??  ::)  ;D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Sophia

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #26 skrivet: juli 19, 2008, 21:05:23:23 »
Vi har inte fyllt på vår 17-kubikare sen i slutet av maj då den monterades upp. Vattennivån har varit helt oförändrad sedan dess.
....och temperaturen i poolen är.....? (uppvärmd eller inte), solexponerad eller inte?, folietäckt eller inte...., "regnåterfylld" mellan varven, eller.....??  ::)  ;D

Ouppvärmd,solexponerad från 10-19 ungefär, oövertäckt och regnpåfylld! :)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #27 skrivet: juli 19, 2008, 21:10:22:22 »
Vi har inte fyllt på vår 17-kubikare sen i slutet av maj då den monterades upp. Vattennivån har varit helt oförändrad sedan dess.
....och temperaturen i poolen är.....? (uppvärmd eller inte), solexponerad eller inte?, folietäckt eller inte...., "regnåterfylld" mellan varven, eller.....??  ::)  ;D

Ouppvärmd,solexponerad från 10-19 ungefär, oövertäckt och regnpåfylld! :)
Se där ja! Perfekta förhållande för "autobalans" eller "helt oförändrad vattennivå" - vattenavdunstning och "ovan-från-återfyllning"....  >:D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Sophia

SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #28 skrivet: juli 19, 2008, 21:34:57:57 »

Se där ja! Perfekta förhållande för "autobalans" eller "helt oförändrad vattennivå" - vattenavdunstning och "ovan-från-återfyllning"....  >:D

Eller hur! Kunde inte varit nöjdare med vattenmängden faktiskt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: vad e normal vatten avdunstning?????????
« Svar #29 skrivet: juli 26, 2008, 17:48:59:59 »
Från teori till praktik!
Blev ju bara tvungen att mäta rent fysiskt hur mycket vatten som försvinner ur min pool.
Idag har det varit 30 grader i luften och 30 grader i poolen, årets varmaste dag där vi bor.
Kl 10.00 var det 81 mm vatten över översta trappsteget.

I dag har vi mest badat i Mälaren då vi bara har 100 meter dit och barnen så gärna ville, uppskattningsvis blev det bara bad i 1 timme i poolen.
Kl 17.30 var vattennivån 79 mm över trappsteget.

Alltså 2 mm har försvunnit, om vi bortser från badandet så är detta vår avdunstning på nästa 7,5 timmar.

Och det är så jag upplevt nivån under hela vår poolkarriär, avdunstningen är inte så stor att man behöver fylla på vatten i "parti och  minut" utan värre är backspolning och plask och lek.

Ska nog göra en ny mätning när barnen badar hela dagen, men detta bekräftar vad jag alltid upplevt med minskande vattennivå, nämligen om det är störande mycket vatten som förvinner så är inte poolen tät eller så badas vattnet ut ur poolen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag