VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltgenerator från Intex  (läst 121798 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ddt

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #50 skrivet: juli 17, 2008, 12:00:04:04 »
Hej!

Jag har nu haft min saltvattengenerator igång i snart två månader, jag hällde i lite PH-höj när poolen startades och saltet förstås, förutom detta har jag inte krånglat med några kemikaler. Jag kör min saltvattengenerator o pump någon eller några nätter i veckan och mitt vatten är kristallklart och jag har inte blivit grönhårig eller gråhårig och har aldrig badat i någon pool med bättre vatten.

Skulle gissa på att mitt PH o Alkalinitet ligger för lågt, fritt Cl ligger under 1.0 enligt teststickorna, (som jag tror inte är så rättvisande). Såvitt jag begriper ska ju Cl (klor) bindas med Natriumet ganska snart efter att ha passerat  saltgeneratorn, med andra ord klornivån i poolen ska vara försumbar, vattnet decinficeras ju i anslutning till att det passerar genom klorgeneratorn.

Intex nämner någonstans att man kan använda cyuansyra utan att närmare specificera detta.

Till Carlos de sol o ev. andra som använt Intex saltvattengenerator - är ni fortfarande (nöjda) med era saltvattengeneratorer?

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #51 skrivet: juli 17, 2008, 12:30:14:14 »
Håller med om att ph och alkanitet håller sig mycket stabilare i en saltpool än i en vanlig. Detta beror ju på att de olika klorprodukterna som annars behöver sättas till, påverkar dessa värden. Jag försöker numera också att pumpa bort regnvattnet från poolöverdraget, i stället för att låta det rinna ned i poolen, vilket kan sänka ph.

Det lägre ph-värdet som jag angav ovan skyddar saltgeneratorn något från kalkbeläggningar. I övrigt skall man hålla sig till plast eller titan där metall krävs, för att undvika risk för korrosion.

Misstaget som jag gjorde första året med saltgenerator, var att likt många andra dra på onödigt mycket klorproduktion. Resultatet blev ett poolvatten som visserligen var rent och klart, men som förutom saltet kändes som vattnet i en vanlig klorpool, dvs inte det behagliga och friska vatten som jag hade hoppats på. Därefter tog jag intryck från experter från flera håll som framhöll att man inte behöver ha samma klorkoncentration i en saltvattenpool som i en traditionell klorpool. När poolen är täckt ställer jag nu in på en låg klorproduktion, i och med att kloret då inte förbrukas. När poolen är avtäckt ökar jag klorproduktionen till nära max (ca 20 gram underklorsyra i timmen). Resultatet är ett mycket bättre vatten, som desinficeras effektivt i cirkulationssystemet, men som håller en halt av totalt klor i poolen som inte ens är mätbart. Det finns inget självändamål i att ha en hög klorhalt i hela poolen och tillsätta cyanursyra för att åstadkomma detta, så länge man har ett cirkulationssystem som är i gång där vattnet renas. Förutsättningen är naturligtvis att saltgeneratorn alltid är igång när poolpumpen är igång, så att vattnet får renas inte bara genom sandfiltret 4-5 gånger per dygn, utan även genom saltgeneratorn. Jag blev lite förvånad över vad någon skrev längre upp i denna tråd om att ha saltgeneratorn igång endast lite då och då. Åtminstone min saltgenerator mår inte heller bra av detta, eftersom korta driftperioder sliter hårt på den ena av de två elektroderna. Polvändning sker var femte timme i min apparat, så därför är det bra att ha långa driftperioder mellan eventuella driftstopp.
« Senast ändrad: juli 17, 2008, 23:37:26:26 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Mette

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #52 skrivet: juli 18, 2008, 23:11:25:25 »
Hej Ingvar,
Jag har också samma inställning till cyanuricsyra, alltså ingen, även om Zodiac rekommenderar 25-75 ppm men dom skriver också max 40 grader så rekommendationerna är troligen framtagna för varmare länder.

Funderar lite på vad du skrev om att saltgeneratorn ska vara igång när pumpen är igång, jag låter bara min gå ca 2-4 timmar på kvällen beroende på hur mycket det har badats och täcket varit av. så att fria kloret är ca 0,5-1,5 inför natt/morgon.

Vad tycker du?( kör jag hela dagen (med ca 60% effekt)med täcket på är kloret ca 5 på kvällen). min pool är ganska liten, 14 m3

Vattnet är helt perfekt, men jag vill ju inte att saltgeneratorn ska ta stryk.
 Mvh Mette

Utloggad SingingSailor

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #53 skrivet: juli 19, 2008, 00:39:56:56 »
Ingvar, det låter som du har en perfekt balans i din pool   :)

I det amerikanska forumet är man rädd för att delar av poolens vatten inte cirkulerar så ofta, och det då blir bakterie/algtillväxt om inget klor finns tillgängligt. Men då skulle man väl aldrig våga bada i sjö och hav? Kanske lite typiskt amerikanskt resonemang.

Jag har i alla fall lärt mig en del både av det forumet, och av er här i vårt. Tackar!  O0

Någon som har erfarenhet av rostfritt i en saltvattenspool? Jag har en rostfri värmeväxlare, och vet inte om jag vågar prova med en saltgenerator.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad hucke

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #54 skrivet: juli 19, 2008, 15:42:42:42 »
Hej!
Har precis färdigställt en Jf pool 9.1x4.5 m. Första poolen så det är en massa frågetecken. Har dock nappat på saltgeneratorn från Intex och införskaffat en sådan från 'leksaks' affären. Nu återstår att koppla ihop med pump/filter och köra igång. Till er som köpt salt på Lantmännen, är det STENSALT (98.5 % NACL) som ni köpt ? Vågar inte hälla i 150 kg salt om det är fel sort,tacksam om någon kan ge ett svar
Hucke

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #55 skrivet: juli 19, 2008, 17:26:59:59 »
Hej!
Har precis färdigställt en Jf pool 9.1x4.5 m. Första poolen så det är en massa frågetecken. Har dock nappat på saltgeneratorn från Intex och införskaffat en sådan från 'leksaks' affären. Nu återstår att koppla ihop med pump/filter och köra igång. Till er som köpt salt på Lantmännen, är det STENSALT (98.5 % NACL) som ni köpt ? Vågar inte hälla i 150 kg salt om det är fel sort,tacksam om någon kan ge ett svar
Hucke
Hej hucke
jag gick in på "Lantmännen/Granngården" och sa precis som ddt tidigare sade i tråden jag vill köpa "fodersalt" .
Nu har jag läst på säcken :
AKZO NOBEL
KNZ Raffinerat Fodersalt
Agricultural salt
Pure refined vacuum salt
Salt (NaCl) 99,9 %
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #56 skrivet: juli 19, 2008, 18:21:37:37 »
Hej igen
Nu har vi använt saltgeneratorn i drygt 1 vecka.
Alla värden har helt plötsligt blivit mycket stabilare.
Har den inställd så att den går 2 tim/dag nu vi får väl se om detta behöver att justeras.
Ett problem som kan nämnas är att saltgeneratorn kan inte köras när solfångarstyrningen är igång den slår av vid minsta bubblor som påverkar flödessensorn.
Detta är ändå inget större problem jag startar pumpen 06.30 på morron startar sedan saltgeneratorn  07.00, när saltgeneratorn gått klart 09.00 så startar jag solfångarstyrningen,
värmepumpen kan gå när som helst kan ju egentligen vara på jämt eftersom den sköter sig själv men jag har den inställd på 07.30 - 20.00.
Barnbarnen var här och bada i helgen har inte hört något tal om klåda längre
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad hucke

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #57 skrivet: juli 20, 2008, 06:40:44:44 »
Hej Carlos
Tack för info. Det salt dom hade på Granngården råkade kosta 75 kr/25 kg som tidigare skrivits om i tråden. Jag får snacka med dom på måndag igen och försöka byta saltet!
mvh Hucke

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #58 skrivet: juli 20, 2008, 09:39:45:45 »
hej igen
lite extra info om saltgeneratorn (Intex)
Kollade runt lite på de generatorer som sälj i sverige
t.ex folkpools som kostar runt 10 000 kr (jubileumspris just nu)
Dessa har en klorproduktion på 12 gram/timme fritt klor emedan Intex saltgenerator
ger 24 gram/timme och kostar bara 1995 kr.
kanske något att fundera över
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Ingvar

SV: Saltgenerator från Intex
« Svar #59 skrivet: juli 20, 2008, 22:53:58:58 »
Min egen saltgenerator ger upp till ca 20 gram per timme, vilket passar rätt bra med min pool som är på 80 kubik. Om man har en pool på 14 kubik och Intex saltgenerator som ger 24 gram per timme, kan jag förstå att man bör vara rätt försiktig med att inte låta den gå för mycket. Konstruktionsmässigt är det säkert skillnad mellan Intex maskin och min som är tillverkad av Balneo (säljs av Folkpool). Min är som jag skrev tidigare inte avsedd för korta driftperioder; vad säger Intex om deras maskin? Den som har en spec på Intex maskin, och vill jämföra med Folkpools betydligt dyrare maskiner "Saltgenerator 12" respektive "Saltgenerator 20", kan läsa djupare info om de senare på: http://www.balneo.se/1_1_3.html

När det gäller rostfritt så har jag inte annat att säga än att man bör undvika det i en saltvattenpool. Jag hade själv tyckt att det varit elegantare med in- och utloppsarmaturen i rostfritt, men jag har tagit konsekvensen av saltvattenvalet och använder därför plast.
« Senast ändrad: juli 20, 2008, 23:03:44:44 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan