CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: isbildning bakom värmepumpen  (läst 3885 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karasp

isbildning bakom värmepumpen
« skrivet: maj 17, 2008, 12:35:38:38 »
Hejsan! Jag har en europac+ värmepump til våran markpool 8x4m. Fjärde säsongen.
Problemet är att den bildar tjock is och frost på baksidan när det blir ungefär ca. 6-9 grader och kallare.
och speciellt om det regnar som det gör nu. Har liksom alltid haft det problemet lite då och då. Den står inte under tak.så att den störs av det. Vi hadde ungefär 28 grader vid pingst ,det var ju bra väder då. Bor i södermanland. Jag här även märkt att den inte slår av vid en temperatur under 5 grader som den ska göra. När det alltså har varit under 5 grader nattetid och den har haft tjock is på baksidan så har den bara jobbat på. Har pratat med leverantören om problemen, om att varken antifrostsensorn eller avfrostningssensorn har fungerat. Båda sensorerna kan väl inte gå sönder samtidigt tycker man. Har fått goda råd att kolla kontakterna, och det har jag gjort. Min fråga är alltså, ÄR det fler som har samma problem som jag, eller är dom inte gjorda för vårat klimat att det helt plötsligt kan sjunka från 25 grader ner till ca:1-10 grader. Känns lite tråkigt att temperaturen sjunker från 27 -28 till 21 i poolen bara för att pumpen bildar is hela tiden,och jag inte kan köra den. Den ska ju kunna hålla tempen vid ca:25-27grader även om det blir kallare ibland. Poolen är bra isolerad.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5567
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: isbildning bakom värmepumpen
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2008, 15:22:40:40 »
Hör med leverantören om det går att mäta upp tempgivarna med en multimeter, förmodligen är det bara en av givarna som är trasig (om det är ett givarfel) men som orsakar att den inte avfrostar och inte stannar.
De borde veta vilket felet är, och hur det åtgärdas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag