VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Funderingar vilken storlek man skall ha som värmepump?  (läst 2813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
Funderingar vilken storlek man skall ha som värmepump?
« skrivet: april 08, 2008, 22:56:39:39 »
Hejsan!
Funderar på att skaffa luftvärmepump till min pool på 47m3
Jag vill ha ca 30 - 32 grader från 1 juni till 1 oktober och har ett bra poolskydd.

Den jag funderar på är Gullberg GJPACW1V-20 eller
GJPACW1V-30

Funderinge jag har är om det går märkbart fortare att värma poolen med den större eller om det är så att den bara behöver jobba lite mindre.  ( om ni förstår vad jag menar )

Efter som jag vill ha ganska varmt i poolen så kanske den minder får jobba helatiden .
Sedan undrar jag om den större kanske klarar fullflöde så man slipper massa bypass slingor.

Fram med kunskaperna snart e det dax att beställa.  :angel:

Skall nämnas att jag har Fjärrvärme som grund med 75kwh vxl och solpaneler
men i Uppsala så är fjärrvärmen sjukt dyr nu  kostar den  680kr / mvh och solen har flyttat tror jag..... 8)

Johan

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Funderingar vilken storlek man skall ha som värmepump?
« Svar #1 skrivet: april 09, 2008, 07:32:25:25 »
Hej,

Har själv en V-30, det avgörande där var att det går att få i trefasutförande. En enfas pump hade för oss inneburit byte av huvudsäkringar...

De ytterligare kilowatten gör säkert att det går fortare, du kan räkna på att det går åt 1,2 kwh att värma en kubik vatten en grad.

Var VP går ungefär halva dagen om det är lite sol ute, vi värmer någon stans runt 55 M3, brukar ha VPn på 28 grader.

Fysiskt så är de två pumparna (åtminstone utvändigt) helt lika. Vår 30 modell har bypass enligt anvisningarna som är samma för alla modeller.

Med en ny VP så kan du slå av fjärrvärmen, solen kommer att hjälpa när den flyttar hem igen  8)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

SV: Funderingar vilken storlek man skall ha som värmepump?
« Svar #2 skrivet: april 09, 2008, 08:12:42:42 »
Hej,

Jag har hört av flera leverantörer att det inte är bra med fullt ryck.
Livslängden minskar om du kör med fullt tryck.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Funderingar vilken storlek man skall ha som värmepump?
« Svar #3 skrivet: april 09, 2008, 21:59:21:21 »
Housedad du som har 30 modellen hur mycket ström drar den under en sommmar ca?
Låter den mycket under drift?

Har hört med flera och alla verkar rekomendera bypass...  ( bara att börja såga i rör eländet... >:( )
Undrar vad det är som skiljer 20 och 30 modellen  det verksr ju vara samma maskin i vikt och utsende.

Det verkar finnas två olika modeller av samma maskin en som ser ut som en "kub" och den andra som ser ut som en gamalhederlig modell med fläkten på sidan. Är det bara monterings möjligheterna som skiljer ?

Johan

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Funderingar vilken storlek man skall ha som värmepump?
« Svar #4 skrivet: april 09, 2008, 22:52:13:13 »
Hej,

Ärligt talat har jag ingen koll på hur mycket den har dragit under förra säsongen, vår första med VP.
Den totala elförbrukningen i hushållet var tämligen oförändrad på årsbasis, men där blir det summan av en del andra
förändringar som tagit ut varandra.

Jag körde på timer mellan 8 och 17 under själva sommaren, men hörde sällan VPn på eftermiddagarna. Skulle tro att den gick ett par timmar per dag i snitt.

Jag tycker den är tämligen tystlåten, klart den hörs men det är inte jobbigt. Den vertikala modellen ger ju lite möjligheter till att skärma av och på så sätt
minsta ljudet, men vi har inte känt det behovet, trots att VPn står nära poolen.

Ang skillnaderna mellan vertikal och traditionell modell så var det annat medium och en annan kompressor på de horisontella när vi köpte.
Det var bättre COP och i stort sett allt verkade bättre på den vertikala modellen. Om detta fortfarande är fallet vet jag inte, finns säkert information
på G&Js hemsida.

Bypass skall man nog ha för att slita så lite som möjligt på den dyraste delen av hela VPn dvs titanväxlaren, så det är bara att ta fram sågen...

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag