Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter såpan torka in lika som när man oljar. Det verkar fungera rätt hyfsat tycker jag. Såpa golv innomhus har man ju gjort i rätt många år tillbaks i tiden för att få en "fet" yta som gör träytor mer fukt tåliga.Jag fick förklarat att såpa är gjort av tallolja och man tydligen kan återföra den till ytan an plankorna på det här viset. Läste också att det inte är någon skillnad på grön och gulsåpa nuförtiden då båda sorterna är gjorda av tallolja. Kommer inte ihåg om det var på byggahus.se eller om jag googlade mej fram till den läsningen.Fixar bild i morgon om jag kommer ihåg (det regnar just nu så blden skulle bli missvisande om jag gick ut nu).
Lyfter tråden, den börjar kännas aktuell igen.Vi har i 3 år använt såpa på altanen som jag byggde för lika länge seden. Resultatet är åt silverhållet, det har inte blivit så mycket sprickor heller. Ytan blir sammetsmjuk, skön att gå på. Blandningen vi använder är 1 del såpa, 3 delar vatten. Kör på 2 strykningar per tillfälle med skurmopp och 2-3ggr per säsong. Den blir inte halare än den oljade lillaltanen när det regnar.Jag läste om detta på ett annat forum (byggahus.se) för 3 år sedan och tyckte att det var värt att prova.Den lilla altanen håller jag på att bygga om till pooldäck, trallvirket ska bytas och poolens sidor ska få altan runt sej. Jag funderar på att ytbehandla den på samma sätt (med såpa) men är lite osäker på om det kommer att fungera. Någon som har erfarenhet av "såpat" pooldäck? Eller är det olja som gäller?/Pake
Nyansen på trallen synns i den här tråden, dock inga närbilder:http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2437.30