Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.

CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Klicka för pris Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige
 

Författare Ämne: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs  (läst 307 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad wildeside

Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« skrivet: juni 20, 2026, 17:49:54:54 »
Tog några CombiTabs av kompisen och provat.
Provade med 1 tablett första gången och 2 tabletter andra gången efter ett bad med ny fylld balja båda gångerna har vattnet blivit grönt när man tittar i baljan dagen efter. Pumpen har cirkulerat vattnet oavbrutet.
Vattnet jag fyller baljan med är ur en djupborrad brunn med mycket fint vatten enligt vatten analys som görs årligen.
Vad kan det bero på och vad ska jag göra?

Utloggad nyburjare

SV: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2026, 17:59:33:33 »
Din fråga är lite som "hur långt är ett snöre " vad har du för volym ? hur mkt klor har du satt till och när ? har du chockat ? vad har du för filter ? hur har du tillsatt ? löst upp ? vad har du för PH värde ? vad har du för klorhalt innan o efter ? vad är fint vatten ? du kan ju ha hur "fint" vatten som helt men utan klor blir det alger punkt! Tog av kompisen ? du har alltså ingen egen kemi trots att du har pool ? är det din fösta pool ? hur länge hat du haft den ? temp i vattnet ? vad har du för mätutrustning ? stickor ?

Utloggad wildeside

SV: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2026, 18:59:45:45 »
Din fråga är lite som "hur långt är ett snöre " vad har du för volym ? hur mkt klor har du satt till och när ? har du chockat ? vad har du för filter ? hur har du tillsatt ? löst upp ? vad har du för PH värde ? vad har du för klorhalt innan o efter ? vad är fint vatten ? du kan ju ha hur "fint" vatten som helt men utan klor blir det alger punkt! Tog av kompisen ? du har alltså ingen egen kemi trots att du har pool ? är det din fösta pool ? hur länge hat du haft den ? temp i vattnet ? vad har du för mätutrustning ? stickor ?

Ska försöka svar på dina funderingar.
Jag har alltid använt Biocool´s klorfria rengöring och aldrig haft några problem, men det finns inte att få tag i och Badbaljan.com rekommenderade mig att använda CombiTabs, klorfri, aktivt syre 20g, 800g Vilket är en klorfri behandling av vattnet och ska läggas i skimmer eller pump och man ska cirkulera vattnet minst 2 timmar, men jag har pumpen igång dygnet runt. Dosering enligt Badbaljan.com Dosering: I pooler tillsätts 1 CombiTab dagligen per 3 000 liter poolvatten. Dosen bör ökas vid höga temperaturer och täta bad. Om CombiTabs används i badtunnor (upp till 1 000 liter) med varmt vatten, tillsätts en tablett var tredje dag (vid frekvent användning varannan dag). Efter avslutat bad tillsätts en tablett medan filtersystemet får köra i ytterligare minst två timmar. Friskt poolvatten har ett pH-värde mellan 7,0 och 7,4. Med en hälsosam vattenbalans får du den bästa nyttan med vattenvårdsprodukter. Om poolvattnets pH-värde inte varierar mellan detta intervall justeras det med pH-Plus respektive pH-Minus. Mit pH värde är 7,1, så nu har avklarat dina funderingar på tillsatt klor, chock klorering och pH. Jag har ett Bestway Flowclear Skimatic 2 filterpump som pumpar 2500 liter i timmen som går dygnet runt.
Jag har ingen pool utan jag har en badbalja på 1500 liter. Har både digital och stickor som mätutrustning. Temperaturen varierar i en badbalja allt frpn 39 grader till vad nu klimatet tycker det ska vara. Bada i går då va temperaturen 37,9 och i förmiddags när jag titta i baljan va det 32,6 grader.
Spolar jag upp vatten i fågelbadet så börjar det bli algtillväxt efter 3-4 dagar.
Har vid några tillfällen fyllt baljan och badat två dagar utan att vattnet blivit grönt, så nått skit är det med  CombiTabs kan man tycka.
Har jag missat att svara på någon del av ditt inläg får du gärna återkomma med det.

Utloggad nyburjare

SV: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2026, 08:58:15:15 »
Ska försöka svar på dina funderingar.
Jag har alltid använt Biocool´s klorfria rengöring och aldrig haft några problem, men det finns inte att få tag i och Badbaljan.com rekommenderade mig att använda CombiTabs, klorfri, aktivt syre 20g, 800g Vilket är en klorfri behandling av vattnet och ska läggas i skimmer eller pump och man ska cirkulera vattnet minst 2 timmar, men jag har pumpen igång dygnet runt. Dosering enligt Badbaljan.com Dosering: I pooler tillsätts 1 CombiTab dagligen per 3 000 liter poolvatten. Dosen bör ökas vid höga temperaturer och täta bad. Om CombiTabs används i badtunnor (upp till 1 000 liter) med varmt vatten, tillsätts en tablett var tredje dag (vid frekvent användning varannan dag). Efter avslutat bad tillsätts en tablett medan filtersystemet får köra i ytterligare minst två timmar. Friskt poolvatten har ett pH-värde mellan 7,0 och 7,4. Med en hälsosam vattenbalans får du den bästa nyttan med vattenvårdsprodukter. Om poolvattnets pH-värde inte varierar mellan detta intervall justeras det med pH-Plus respektive pH-Minus. Mit pH värde är 7,1, så nu har avklarat dina funderingar på tillsatt klor, chock klorering och pH. Jag har ett Bestway Flowclear Skimatic 2 filterpump som pumpar 2500 liter i timmen som går dygnet runt.
Jag har ingen pool utan jag har en badbalja på 1500 liter. Har både digital och stickor som mätutrustning. Temperaturen varierar i en badbalja allt frpn 39 grader till vad nu klimatet tycker det ska vara. Bada i går då va temperaturen 37,9 och i förmiddags när jag titta i baljan va det 32,6 grader.
Spolar jag upp vatten i fågelbadet så börjar det bli algtillväxt efter 3-4 dagar.
Har vid några tillfällen fyllt baljan och badat två dagar utan att vattnet blivit grönt, så nått skit är det med  CombiTabs kan man tycka.
Har jag missat att svara på någon del av ditt inläg får du gärna återkomma med det.
Aha mitt fel trodde du hade pool , detta kan jag inte så mkt om men om du får olika resultat av olika kemi så där har du anledningen , inte lönt spekulera ? bara gå tillbaka till de som funkat

Utloggad wildeside

SV: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2026, 09:53:03:03 »
Aha mitt fel trodde du hade pool , detta kan jag inte så mkt om men om du får olika resultat av olika kemi så där har du anledningen , inte lönt spekulera ? bara gå tillbaka till de som funkat
Problemet är att det jag använt sedan jag köpte baljan har nog slutat tillverkas eftersom det inte finns att köpa någonstans.
Så nu måste jag hitta ett annat reningsmedel vill inte ha klor eftersom jag har aluminium kamin.
Har tittat lite på ScienceWater Guardian som säljs av pool-fritid.se får googla runt lite och se vad folk tycker om den.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5876
  • Total likes: 544
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 09:52:27 »
De där badbaljorna är att be om problem, så liten vattenmängd att det är svårt att dosera, och hög temp så det blir snabbt tillväxt av allt möjligt som kan växa i varmt och smutsigt vatten.
Har du något filter eller simmar hudresterna runt i vattnet?
Mitt råd till de som vill ha en badtunna är att byta vatten varje gång, eller köpa ett spabad.
Tråkigt, men det är i alla fall vad jag kommit fram till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vattnet blir grönt i badbaljan! Har använt CombiTabs
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 10:07:26 »
De där badbaljorna är att be om problem, så liten vattenmängd att det är svårt att dosera, och hög temp så det blir snabbt tillväxt av allt möjligt som kan växa i varmt och smutsigt vatten.
Har du något filter eller simmar hudresterna runt i vattnet?
Mitt råd till de som vill ha en badtunna är att byta vatten varje gång, eller köpa ett spabad.
Tråkigt, men det är i alla fall vad jag kommit fram till.
Håller med ,de jag känner med baljor har alltid någon form av klor annat brukar bara bli problem

Utloggad Poolandvändaren

Hej,

Försöker att undvika olika desinfektionsmedel. Ditt ursprungliga desinfektionsmedel kan du köpa på Biltema.
Kallas för mögeltvätt mm.
Riktigt dåligt som desinfektion här. Sen hanterar inte detta det vi utsöndrar som är godis för bakterier och alger. Måste till en kemikalie till som hanterar detta.
Denna produkt har provats på badhus i norra Sverige. Efter två veckor avslutade man här. För mycket bakterier i vattnet.
Klorin eller klortillsats är nog bättre för din kamin här en det som brukar kallas för aktivt syre.
Aktivt syre är värre än allt annat här angående korrosion.
Klor är inte alltid rätt? Men hanterar om man följer normer här


Ledig annonsplats poolforum Ledig annonsplats
 

Platssvetsad Liner

Logger 1010 datalogger
Klicka här för mer information!
Klicka här för mer information!
Besök vår hemsida för mer information
Klicka här för mer information!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige