Jag försöker starta upp mitt spabad med brom samt aktivt syre enligt klistrat inlägg i forumet. Tänkte att jag skulle skriva några rader om hur svårt eller enkelt det visar sig vara för en nybörjare på spabad, enligt det klistrade tillvägagångssättet låter det ju väldigt enkelt. Anledningen till att vi valt att rena med brom och aktivt syre är att vår grabb älskar att bada, nästan för mycket, samtidigt verkar han vara lite känslig mot klor vilket resulterar i röda och svullna ögon, kortare (normallånga) bad i klorerat vatten brukar fungera, men många eller långa bad kan i vissa fall resultera i flera dagar med svullna ögon.
Även jag själv har lite problem med torr hud efter längre bad i klorerat vatten.
Jag fyllde upp koppen och stängde locket fredag den 5/12 natten mot lördag vid 00.45. Ville verkligen ha igång badet innan helgen, slet och grejade därmed som sagt inpå småtimmarna. Innan locket stängdes krossades 2st 20g tabletter och placerades i dispensern tillsammans med 3 st hela (först senare insåg jag att rekommendationen var att krossa 1st), hade missat att köpa likadan despenser som i instruktionen och använde mig av en gammal jag hade liggande, vit och blå i formen av en svamp, som finns i alla butikerna, Jula, Rusta, Bauhaus mm. Helt öppen 4/4.
Använder brom-tabletter och aktivt syre granulat av fabrikat "Poolklubben"
Dagen därpå testade jag vattnet när det kommit upp till ung. 20 grader, inget brom gav utslag på mätstickan, övriga värden inom normalspann.
Sköljde krosset ur dispensern direkt i filtret.
På söndagen uppnåddes måltemperatur, under kvällen badade hela familjen.
Efter bad, shockade jag med 3msk aktivt syre.
På måndagen visade teststickan 5+ på bromvärde.
Stängde dispensern till 50%
Jag och grabben badade, tillsatte ingenting.
Under tisdagen vilade badet.
Idag onsdag visar teststickan brom 10-20, alltså skyhögt. Tappar ur en del vatten och ersätter med färskvatten, det verkar som att tabletterna löser upp sig väldigt fort. Dessutom krossade jag sannolikt för mycket under första dagen. Plockar även ur dispensern ur badet.
Väntar någon timme efter delvis byte av vatten och nu visar stickan någonstans mellan 6-10, högt men inte akut (tolkar jag?).
Nu är vi ifatt till aktuell tidpunkt, kommer testa igen till kvällen, visar det 6-10 igen, avvaktar jag och väntar på att det sjunker "naturligt" innan jag lägger i dispensern.
Fortsättning följer.