CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator som inte producerar  (läst 473 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty

Saltklorinator som inte producerar
« skrivet: maj 13, 2024, 07:31:32:32 »
Har en 4 år "gammal" Softclean 50 från Folkpool.
Får inte igång den som vanligt nu vid uppstart av poolen.

Den visar "E6" fel vilket enligt manualen betyder - "För svag ström/för lite salt"
(Jag har mätt upp saltnivån och den är faktiskt för hög så där får jag justera)

Har ni några erfarenheter om vad som kan vara galet?
Temperatur i poolen ligger just nu på 23 grader och tilläggas bör också att jag HAR lyckats starta upp en chockklorering en gång m.h.a saltklorinatorn.
Bevisligen kan den producera klor men bara vid ett tillfälle senaste veckan, annars är det konstant E6 -fel som larmas för.

Mycket tacksam för tips.
Saltsyra på plattorna? Syns det tydligt om plattorna är igenkalkade? Tyckte dom såg ut som vanligt när jag installerade för säsongen iaf...

Poolgiganten

Utloggad FamHenriksen

SV: Saltklorinator som inte producerar
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2024, 20:26:20:20 »
Följer. Vi har exakt samma problem och gjort samma åtgärder, omstart, rengöring etc. Fick igång det en stund men sen kom felmeddelandet igen. Softclean 50 installerades 2020. Så även den är 4 år.

Utloggad rusty

SV: Saltklorinator som inte producerar
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2024, 16:18:52:52 »
Ingen som vet något tydligen.
Har ni varit hos återförsäljaren och frågat @FamHenriksson?

Utloggad Harrry

SV: Saltklorinator som inte producerar
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2024, 00:33:05:05 »
Jag gissar att de ädelmetall belagda cellplattorna är slut. D.v.s. det finns för lite ädelmetallyta kvar för att producera önskad mängd klor, elektroniken slutar försöka driva ström mellan plattorna men det skulle kräva för hög spänning och indikerar enda matchande felmeddelande ”För svag ström/för lite salt”.

Tekniska anvisningar dokumentet för SoftClean 50 nämner att man kan öka cellens livslängd genom att producera mindre klor och förkorta cellens livslängd med högre klorproduktion. Dokumentet nämner inte hur man konstaterar att cellens livslängd är slut. Att nämna detta är nog sällsynt för nästan alla saltklorinator.

Jag tror att högre salthalt ökar cellens livslängd, det behövs mindre spänning för att driva ström mellan plattorna i cellen.

Äger ingen SoftClean 50 men förbereder mej för att köpa ny saltklorinator när  saltcellen (som inte längre finns att köpa) till min Baleno 12 Saltklorinator tar slut i framtiden. Har förbrukat 4 saltceller på 20 år. Ca 3-4 års livslängd på de 3 första cellerna medans den nuvarande som jobbar med högre salthalt och med pooltak behöver producera mindre klor är mer än 8 år. Jag kan kontrollera livslängdsstatus på cellen genom att mäta spänningen över den vid viss ström (t.ex. 1A). När den närmar sig slut på livslängd måste elektroniken höja spänningen betydligt för att driva en samma ström. 
På en cell i Baleno 12 som nått sin livslängd stiger spänningen under några minuter tills den når en tröskel där elektroniken stänger av och börjar larma.

Livslängden för cellen sprider nog mycket mellan produkter och även hur de används.

Livslängden tillhör det finstilta/osynliga i marknadsföringen av saltklorinatorer. En utbytescell kostar många gånger 70-80% av hela saltklorinatorprodukten.

Igenkalkade plattor: ser ut som porös ljus massa mellan plattorna. Tas bort med utspädd syra. Det ”kokar” när syran löser upp kalken. Låt det inte ”koka” längre än nödvändigt då ev syran också fräter på det tunna ädelmetallskicktet på cellerna.

Jag är nöjd av att använda saltklorinator för klorering av poolen. Bekvämt och uppnår låg jämn klorhalt. Använder numera havsvatten med 0,45% salthalt.
(Baserat på Tekniska anvisningar dokumentet för SoftClean 50 är dess elektronik konstruerad för ett snävt salthalt spann. Tror inte det är cellen som är begränsande.)
4x8m uppvärmd sommartid med bergvärmepump till ca 29C, klorerad med Saltgenerator och täckt med Poolgard och Termatec tak.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag