Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle rekommendera att tänka en gång till. Värmen på vattnet må vara viktigt men det är också hygienen. Att ha diverse lösningar där vattnet står stilla längre perioder bör ses som en extra och kanske onödig risk. Att komma runt det kan fungera med VVX och styrning men ökad komplexitet ger också ytterligare risker. Om inte ventilen öppnas rätt kan det koka osv.Jag hävdar bestämt, kanske nämnt redan i denna tråd eller om det var någon liknande. En sommar som denna behövs inte dessa lösningar så tillvida inte poolen är i ständig skugga. Satsa på att inte poolen tappar energi istället. Isolera så mycket du kan det fungerar utmärkt om du inte vill ligga över 30grader men då behöver du en VP oavsett.Om det är kallt i hallen på vintern är det så mycket bättre att stänga ytterdörren än att köpa en byggfläkt eller uppfinna nya lösningar.Jag kan förstå det roliga i att hitta på något själv dock men risken är stor att du får ökade problem med läckage, påväxt eller snarare kallare än varmare.
Plastslang kan fungera som värmekälla/solfångare, men man får ju noga skilja på fallet med endast plastslang och plastslang övertäckt med glas. I det första fallet lär risken för överhettning vara minimal, men idet andra så får man se till att inte råka ut för detta. Att cirkulationen blir dålig om man kopplar in för långa slangar med klen diameter är självklart - poolpumpars flödeskurva sjunker brant för högre mottryck. Men det finns ju tryckfallstabeller för detta så det är ganska lätt att räkna ut hur stort tryckfallet blir vid en viss slanglängd och ett visst flöde. Givetvis får man inte sätta ned flödet till den grad att poolen får dålig rening. Vi har en bekant som kör plastslang på taket för att klara varmvatten till duschen på sin sommarstuga, det fungerar utmärkt bortsett då från att värmekällan är starkt väderberoende. Dåligt väder kan betyda kall dusch.