Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Håller med om att ditt uppmätta klor och pH verkar korrekt. Du kan strunta i total alkalinitet så länge.37ppm CYA är inte katastrof om mängden fritt klor anpassas efter dessa 37ppm. Positivt är att du har noll bundet klor.Du behöver inte byta vatten om du anpassar din klornivå till 37ppm CYA.Finns två metoder;1. Riskvatten är om kvoten CYA/FC=20. Du ligger över 20.2. 7,5%-metoden. CYA*0,075 =37*0,075=2,8. Vilket betyder att din nollnivå för fritt klor ligger på 2,8ppm. Vilket betyder att ditt minimum av uppmätt klor bör minst ligga på 3,3ppm. Eller max 5,8ppm. Detta motsvarar 0,5-3ppm FC.Du har skaffat en klorinator som inte fyller på med mer CYA. Ligger du på ett uppmätt FC mellan 3,3 och 5,8ppm är det bra. Låter mycket. Men riktlinjer och råd tar inte hänsyn till klors effektivitet med CYA. Det gör 1-2.Dina tidigare puckar? (sänker pH och alkalinitet). Din klorinator kommer att höja pH och total alkalinitet. Ofta är det så att när värdena inte följer råd så byter man vatten. Den vanligaste lösningen för vattenproblem. Med vänlig hälsningRoger
Wow, först stort tack för ditt svar Roger! Blir alltid lycklig när jag ser någon gå in i detalj! Uppskattas!Jag kanske är dum här nu så ursäkta min okunskap men jag trodde jag hade rätt bra koll på PH/Klor men finns nivåer bortanför mitt kunnande helt klart. Men menar du att jag kan köra på så som allt är nu eller måste jag justera saltklorinatorn så att den producerar mer klor? Om så är fallet är det någon som kan hjälpa mig guida rätt så inte allt blir helt galet.. känner mig sjukt osäker just nu.Känner mig lite lost och vill bara säkerställa jag inte gör något fel nu och måste fixa eller kommer få problem när jag startar igång systemet. mvh PeterHej Peter,Känn dig inte dum. Jag som kemist gjorde det när jag följde råd och riktlinjer. Mitt vatten blev katastrof. Det tog två år att komma tillrätta med bakterierna i mitt vatten.Mitt råd är att du kör på med din klorinator som du tänkt. Ligg högre än råden på fritt klor mätningar så får du inga problem. Till hösten tömmer du en del vatten och din CYA minskar. Vilket betyder att du inte behöver tokbyta ditt vatten just nu.Problemet är att mina råd inte följer riktlinjerna i detta land. Har hållit på länge nu på detta forum. Råden angående CYA och fritt klor börjar närma sig en verklighet i råden nu.Håll dig till det jag skrev så blir det bra. Byt lite av vattnet varje höst och mät CYA. När den minskar kan du minska din klornivå.Roger
Har idag startat igång allt och i början tyckte jag allt såg mycket bra ut! Startade igång idag vid 10tiden.Ph låg på 7.1 och steg sedan upp snabbt till 7.2 och ligger där nu så allt bra där.Dock kloret är galet lågt nu.. Fritt klor ligger på 0.20 PPM??Jag hade vid kl 10 idag fritt klor som låg på 1.79.Hur kan det tappa så mycket och varför verkar det inte öka, utan snarare minska?Bakgrund, jag har kört med klorpuck tidigare och haft poolen på lite då och då för att cirkulera vattnet. Jag fyllde på igår med salt och tog då bort den klorpuck som låg i då. Systemet fick gå 24h för att pumpa runt allt och nu har jag då alltså 0.20 PPM klor.Vad tusan kan vara galet?
Bra är att klorinatorn jobbar. Producerar fritt klor. pH ökar då.Hur mäter du klor?RedoxpH-sensorManuellt.