Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skrev just nedan i denna länk men det hör hemma bättre här..http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1873.0Johan pratar om dränering, vilken fyllning ska man ha runt poolen tycker ni?Jag har velat fram och tillbaka. Jag var först inne på singel så att det skulle dränera riktigt bra och även inte få tjäle, men det står ju inte emot kraft så bra. Lite för rörligt så att säga så jag är rädd för att poolen inte ska få tillräcklig motkraft.Nu är jag inne på 0-18, bra dränering ändå och bra motkraft.Hur ha ni andra gjort?
Citat från: henkeblom skrivet juni 30, 2007, 20:33:31:31 Johan pratar om dränering, vilken fyllning ska man ha runt poolen tycker ni?Jag har velat fram och tillbaka. Jag var först inne på singel så att det skulle dränera riktigt bra och även inte få tjäle, men det står ju inte emot kraft så bra. Lite för rörligt så att säga så jag är rädd för att poolen inte ska få tillräcklig motkraft.Nu är jag inne på 0-18, bra dränering ändå och bra motkraft.Hur ha ni andra gjort?//HenrikDu kan dränera området runt poolen på samma sätt som man gör med husgrunder. Mellan omgivande mark och pool använder du fiberduk (markduk) som ser till att inte jord/sand/lera etc blandas med det dränerande materialet. När du sen återfyller så ser du till att du får ca 20cm med dränerande material runtom och under poolen. Lämpligt material är kross 8-16. Fördelen med kross jämfört med naturgrus är att det oftast är billigare och det ligger lite mer stabilt på plats. Naturgrus har en tendens att vilja agera kullager.Glöm inte att dräneringsslangen ska ligga lägre än poolen och tillsammans med det dränerande gruset.Lite överkurs kanske men det blir bra./Johan
Johan pratar om dränering, vilken fyllning ska man ha runt poolen tycker ni?Jag har velat fram och tillbaka. Jag var först inne på singel så att det skulle dränera riktigt bra och även inte få tjäle, men det står ju inte emot kraft så bra. Lite för rörligt så att säga så jag är rädd för att poolen inte ska få tillräcklig motkraft.Nu är jag inne på 0-18, bra dränering ändå och bra motkraft.Hur ha ni andra gjort?//Henrik
men troligen blir det 0-18.
Sökte lite på forumet och 8-12 singel, grus är några alternativ som personer har använt sig av.Singel var jag inne på också, men eftersom jag bygger en träpool utan speciella stag (som folkpool) så klarar den sig nog inte så bra om det inte är bra motkraft från marken. Folkpools kanske inte gör det heller, det har jag inte kollat.//H