CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dimensionering sug- och tryckledning  (läst 717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shootingstar16

Dimensionering sug- och tryckledning
« skrivet: april 07, 2021, 17:23:55:55 »
Kommer ha cirka 12-13 meter från bräddavlopp till pump och 20-25 meter till inlopp. Tror ni det räcker med 50 mm rördimension eller bör man gå upp till 63 mm på endera (eller bägge) sidor? Pumpen är på 0,75 kW trefas om det har någon betydelse. Bör man isolera slangarna eller har det endast marginell betydelse?

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Dimensionering sug- och tryckledning
« Svar #1 skrivet: april 07, 2021, 19:06:43:43 »
Jag har samma pumpstorlek och minst lika långa slangar. Jag gissar att pumpen står ca 40 cm högre än vattenytan. Vi har 50 mm och har inga problem.

Utloggad TommyC

SV: Dimensionering sug- och tryckledning
« Svar #2 skrivet: april 07, 2021, 22:24:27:27 »
Intressant att det fungerar men jag skulle noga studera databladet/manualen för pumpen. Frågan om isolering beror mycket av hur tidigt och sent på året man värmer poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad aromata

SV: Dimensionering sug- och tryckledning
« Svar #3 skrivet: april 08, 2021, 15:55:56:56 »
Vi har inte isolerat men lade lecakulor runt slangarna. Vi startar ganska sent och stänger ganska tidigt. Håller med TommyC där.

Vi har inga eller väldigt få 90°-böjar på våra slangar. Det betyder nog en hel del.

Utloggad Shootingstar16

SV: Dimensionering sug- och tryckledning
« Svar #4 skrivet: april 08, 2021, 17:38:01:01 »
Tack för svar.
Jag ska nog klara att inte ha så många böjar (särskilt på sugsidan) så det borde funka med 50 mm då, det blir ju lite lättar att hantera. Försöker nog få till någon form av isolering kring slangarna av överbliven frigolit. Sedan ligger slangarna i väldigt sandrik jord vilket jag inbillar mig är bättre än lerjord med avseende på isolering. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag