Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vi körde igång i Lördags, lite tidigare än jag trodde, men vi fick 2 riktigt varma dagar förra veckan och det gjorde susen.Verkar inte bli nåt vidare väder hela denna vecka, så jag låter bara värmepumpen gå på 50% effekt som jag tror är optimalt ur verkningsgrads-synpunkt på en inverterstyrd värmepump.Lite rappligt med värmen för att huset fortfarande behöver värmas, jag tillåter 50 min drift åt gången på husvärme och tappvarmvatten, resten av tiden går den mot poolen.
Nu har jag haft igång cirkulationen och poolen sen i torsdags och använder mig av värmeväxlare kopplad mot solfångare samt jordvärmepump. Även Minimastern och UV-lampan är i drift.När jag startade cirkulationen så hade jag 14 grader, och har ställt in värmäväxlaren/shunten på 28 grader och det uppnåddes idag.Har tagit prov på vattnet ett par ggr med en Scuba 2 och provade allt nu ikväll.Temp: 28 graderPh: 7.4Fritt klor: 0.8Totalt klor: 0.9Brom: 1.6Alka: 103Cya: 3Kalibrerade Ph på Minimastern med referensvätskan som var med, men har inte behövt kalibrerat klorhalten för det verkade var gjort från Pahlens. Har jämfört och testat med Scuban och den visar grönt på 0.8 i klorhalt och har doserat klor och syra som den ska.Flikar in en lite fråga, läste på Pahlens hemsida att man bör ha en cya mellan 30-50 ppm men jag har ju bara 3. Är det för att jag har helt nytt vatten (kommunalt)?Tänkte även göra klart min byggtråd inom kort.Mvh
Hej,Har du en minmaster så strunta i brom och CYA.Har inget med din kemi att göra.Lätt att luras av råd och riktlinjer. Lite av det jag försöker förmedla. Alla kemikalier samverkar eller motverkar varandra. Vidare har de en dynamik. Ändå verkar många ge samma riktlinjer och råd oavsett kemikalier eller metod för desinfektion.Roger
Hej,Du kan också strunta i att mäta alkalinitet. Den motverkar din pH-sänkning.Har du en liner bör du vara uppmärksam på vilken högsta temperatur den har som garanti. Detta speciellt om den är av typ mosaik.Här pratar leverantörer om kalkhalt, temperatur och pH.Det enda som är rätt med resonemanget är temperatur. Vidare krävs det oftast en utsträckning av materialet. Alltså mosaiken släpper eller linern expanderar.Roger
Hej,Kan höra av mig imorgon om råd som inte finns?Klart att alla barn vill ha pool?Du har gjort helt rätt.Roger