Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att värma en pool som inte täcks på nätterna är nästan omöjligt, värmeutstrålningen mot rymden är grym, dessutom slukar avdunstningen stora mängd energi, det är mycket svårt att beräkna förlusterna då de beror på en stor mängd olika parametrar, allt från värmeledning i marken till lufttemperatur, vattentemperatur, luftfuktighet, värmeutstrålning och avdunstning - min gissning är att de med den värmepump du länkar till kan få upp temperaturen några grader högre (3-5 grader?) än om du körde helt utan värme, så länge du inte täcker poolen.Innan du beställer nåt på Outl1 så kanske du bör kolla upp deras reklamationshantering och bedömningar på olika recensionssajter.Fundera också på om du skall köpa en enfas värmepump med så pass hög effekt, den där värmepumpen drar 15.5 A när den går för fullt, och det kommer troligen din värmepump att göra 24-7 så länge du inte har en pooltäckning.Det jag nog skulle göra om jag vore i dina kläder vore att köpa ett par stora presenningar av lättviktstyp och göra en mall av dessa och sedan beställa en måttanpassad "vanlig" pooltäckning som fäst med stroppar på poolkanten, den skulle nog spara in sina kostnader år 1, eller i vart fall inom ett par år.Titta även på 3-fas värmepumpar om du skall upp i den där typen av effekter.Skulle tro att Gullberg & Jansson har 3-fas maskiner i sitt sortiment.Det finns en anledning att pooler på semesterorter sällan är uppvärmda, vattnet är "iskallt" i de poolerna även om det är 30-40 grader varmt på dagarna och aldrig går under 20-25 grader ute på nätterna - sånt leder till eftertanke...Det du KAN åstadkomma med en uppvärmd pool ute i Sverige är väl primärt att det blir klart acceptabelt att bada lite senare på dagen, då både luftvärmen, solen och värmepumpen kan samarbeta att värma.