VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorvärde - dagsklor  (läst 2285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2020, 14:27:49:49 »
Det verkar jobbigt att dosera klor varje dag. Vi har kört med veckoklorpuckar (triklorisocyanursyra) i snart 16 säsonger. Vi har aldrig haft något problem med hög Cya eller annat problem med vattnet. Var som mest uppe i 30 ett år men oftast är det nära 0. Nu är det lite annorlunda här då vi alltid tömmer poolen helt inför vintern och startar med bra kommunalt vatten varje säsong. Om man inte tömmer över vintern så sänker man i alla fall nivån till under alla armaturerna och då kan man väl sänka till hälften innan man fyller upp så är problemet löst. Chockklorera gör vi bara vid uppstart. Har man hög badbelastning och många som pinkar i poolen så går det åt mycket mer klor.

Genom att känna på poolens väggar och lukta på vattnet så kan man märka när det börjar bli dåligt. Troligen inte idiotsäkert för det finns många typer av elaka bakterier. Gå inte på gräs eller jord och direkt i poolen utan att skölja av fötterna först. Den förekommer trista bakterier i jord. Klor biter inte lika bra på alla typer av bakterier. Är man noga så tvingar man alla att duscha före bad. Hudcreme ger en smutsrand som är besvärlig att tvätta bort. Har man känslig hud så duschar man även efter bad. Förutom bakterier så finns det parasiter som kan ge jobbiga hudproblem.

https://www.cdc.gov/parasites/swimmersitch/index.html
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2020, 17:23:48:48 »
@Diddi Jag kör med dagsklor från Folkpool, men jag är inte märkestrogen. Tabletterna (småpuckar) är 20g och kemlkalien är kalciumhypoklorit.

@Tommy Jag blir nyfiken varför du tömmer helt efter varje säsong.

Även amöbor och virus kan finnas i pooler. Undrar om amöban Naegleria Fowleri finns i svensk jord? Sjukdomsfall av denna amöba har inte rapporterats i Sverige, men amöban ger ett fruktansvärt sjukdomsförlopp. :-/   Amöan lever i insjönar och dåligt skötta pooler. Fanns ett intresant dubbelavsnitt i M.D. House om den.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad TommyC

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2020, 17:40:44:44 »
Poolens konstruktion är ovanlig. Stommen är av betonghålsten som är armerad enligt den gamla ritningen som vi fick med när vi köpte fastigheten. Två väggar är fristående. Marken under poolen lutar ganska brant. Från yttre hörnet är det 4,5 meter ner till berget. Pumprummet med full ståhöjd ligger under halva poolen. Innanför stommen så är det luftspalt med träreglar och sedan plywoodskivor som det är plastat mot. Några få lager glasfiberarmerad polyester som är täckt av gelcoat och topcoat. Träkonstruktionen är murken i de nedre delarna efter att det har läckt runt armaturer under flera år. Hur dålig den är vet jag inte men det uppstår nya små sprickor i plasten varje vinter som jag lagar innan poolen fylls i mitten av juni. Kanske skulle det gå att strunta i att tömma varje vinter men jag vågar inte chansa. Förra (första) ägaren tömde alltid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2020, 19:28:16:16 »
Vad mäter ni med?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2020, 21:46:52:52 »
Tack för svar!

Vi klorerade med 1 dl igår eftermiddag (vilket är din hela veckoranson om jag förstår det rätt) vilket uppenbarligen inte räcker. Jag tolkar å andra sidan ditt svar som att det vårt snabba "fall" i klorvärde kan bero på bristande täckning. Om allt går som det ska så kommer barcover upp i helgen, och det kanske kommer att lösa det.

Snabbklor/chockklor (osäker på rätt term nu) är ju så besvärligt eftersom det tar sån tid att lösas upp (vi har i och för sig igång värme och cirk men vi löser för säkerhets skull ändå upp det i vatten innan vi häller det i breddavloppet). Om jag förstått rätt så är dagsklor typ samma sak (i vart fall ska dagskloret inte innehålla cya) och det känns smidigare.

Min följdfråga är då helt enkelt om man kan få upp kloret från ganska lågt till över 1 enbart med dagsklortabletter eller om man alltid måste chockklorera först och därefter börja dosera dagsklor (eller veckoklor för den delen) när värdet efter chockklorering närmar sig ett.

Ska kolla ph-värdet i eftermiddag så får mannen justera när han kommer hem. På burken står det att man ska vänta i sex timmar (!) innan man mäter igen men på folkpools hemsida står två timmar. Kör på det senare så hinner vi städa ur med roboten och kanske få upp kloret igen ikväll  :)

Tacksam för alla svar, tycker det är otroligt stressande att få det rätt.

Hej,
Det kan vara skillnad på snabb och chock. Alltså kan vara olika klor beroende på var du köpt dessa?

Snabbklor är oftast alltid CYA- baserad diklor. Sen chock och vilken typ av klor har att göra med var du köpt denna. Är det Folkpool är det kalciumhypoklorit. Vilket normalt används för chock.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan