Ursprungsfrågan handlade om man hade koll på hur CYA påverkar desinfektionen i sitt vatten.
För att ha koll på sitt vatten är det viktigt att mätningarna blir rätt.
Stickor är bra på att ge indikation enligt mig. Har man haft pool i många år brukar det räcka med stickor. Man har lärt sig sitt vatten.
Vill man ha mer koll så finns det mycket bättre mätningar.
Även det bästa instrumentet för mätning av kemikalien kan visa fel. Ibland är det felaktiga instruktioner.
Vidare är alla tester kalibrerade för 20-25 grader. Andra temperaturer ger fel mätvärden.
Har tidigare länkat till artiklar på området. 7,5%-metoden är ett sätt att ha koll på desinfektion då klor och CYA finns närvarande. Butthead verkar ha koll på detta. Vidare Michelin.
Jag tycker att dina värden är konstiga. Du borde ha högre värden av CYA än dina mätstickor visar. Annars har du bytt ut 100% av ditt vatten. Gissar på att stickorna visar fel värden. Ska försöka förklara varför?
Dina Varitabs innehåller;
57% triklor. Samma som i alla veckbopuckar.
35% diklor. Samma som i spaklor eller snabbklor.
4,9% borsyra. (Kallas ibland för borax).
Normala veckopuckar innehåller 90% klor. Snabbklor innehåller 57% klor.
Vilket betyder att Varitabs innehåller 72% klor. Alltså mindre än vanliga veckopuckar.
Jag skrev tidigare att dessa puckar genererar i mer CYA än andra puckar.
Ex.
Vanliga veckopuckar med 90% klor genererar av sin vikt 55% CYA. Alltså 110g.
Om motsvarande snabbklor på 200g skulle tillsättas bildas 50% CYA. Alltså 100g.
I ditt fall betyder det att 98g CYA bildas. Men eftersom det innehåller mindre klor än vanliga puckar behövs dessa tillsättas oftare. Vilket betyder mer CYA.
I en pool som är på 45 kubikmeter innebär det att varje puck genererar i 2.2 ppm CYA.
Antag att en puck tillsätts var femte dag i tre månader. Vidare ingen backspolning. Kommer detta generera i 40 ppm CYA. På tre år blir det mer.
Nu leker vi med tanken att du startade med din pool för tre år sedans med nytt vatten. Alltså har du fått 40 ppm CYA under tre månader. Din öppna pool med snö och regn gör att du behöver tömma ur vatten. Som ex. 50%. Alltså har du 20% CYA nästa vår du startar poolen. Efter tre år på samma sätt bör din pool ha en CYA på 70 ppm. Om inte borde den ligga över 100 ppm.
Så min slutsats är att allt vatten har bytts ut på något sätt eller stickorna visar fel. Kan bara hålla med Butthead om skalan på CYA.
Vidare är min erfarenhet att stickor alltid visar för lågt värde.
Så bit i det sura äpplet och köp en pool-lab-1.0. Den har bra noggrannhet på cya.
Blandade till en lösning som borde ge 100 ppm CYA. Instrumentet visade 98 ppm. Mitt poolvatten som jag inte haft CYA på 5 år visade på 2 ppm.
Är jag intresserad av ett värde mäter jag på olika sätt. Har aldrig hänt att värdena blir lika beroende på metod.
Idag börjar de mest kunniga på området närma sig en maxhalt av CYA på 13 ppm.
En sak som stör mig med stickor är dessa OK-intervall.
Roger