VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde  (läst 3441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #10 skrivet: juni 27, 2020, 12:13:52:52 »
Med pooltak så räcker det att backspola när poolen stängs i september.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #11 skrivet: juni 28, 2020, 19:10:31:31 »
Jag kan starkt rekommendera skimmerpåsar. Blir mycket färre backspolningar.

Ska du försöka sänka cyA har jag lite förslag. Jag har nämligen försökt sänka cyA genom att tömma ut från inloppet (kör slangar) inför vintern och sedan fylla på igen vid säsongsstart. Sjönk inte så mycket det borde ha gjort. Misstänker att detta cyA sjunker till botten. Man bör nog tömma genom att dammsuga från botten istället för från ytan. Någon får gärna prova, för jag hade inte tänkt att göra det innan jag sänker nivån inför vintern.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #12 skrivet: juni 28, 2020, 21:30:11:11 »
Mycket skiftande information på denna tråd?

De som kör kalciumhypoklorit/natriumhypoklorit kanske inte behöver backspola så ofta. Kanske när poolen ska vinterstängas. Vidare kanske bara några sekunder vid behov. Manometern visar när filtret behöver backspolas.

De som kör veckopuckar eller multiklor används backspolningen för att reducera CYA-nivån i poolen. Det är därför man alltid kan se en mycket längre tid för backspolning. De flesta använder puckar. Polarenper har beskrivit detta. Vidare är allt vatten inte lika i hela poolen som Butthead föreslog. Kallas för haloklin

De som har veckopuckar/multipuckar riskerar att få en mycket hög nivå av cya om man inte backspolar varje vecka.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan