Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Det stämmer. I stort sett alla bromtabletter innehåller klor (BROMO-KLOR-5,5'-DIMETYLHYDANTOIN). Syftet är att få hjälp med oxideringen, vilket kloret hjälper bromet med. Problemet är väl just att klor tillsätts trots att man tror sig köra bara brom. Därtill blir det lite dubbelt med att oxidera separat även om det verkar vara tanken. Jag läste en klok formulering i ett USA-forum: Kör du bromtabletter i ett spabad är din primära källa till desinficering klor till dess att bromidbanken byggts upp.Jag har läst igenom det mesta i detta forum relaterat till brom och aktivt syre. Alltifrån folk som tror de överdoserat när de i själva verket verkar underdoserat, till allergiska reaktioner (som jag själv inte tror har med själva bromet att göra).Det finns väldigt lite information om den bromidbank man måste bygga upp på rätt sätt. Det är här granulatet kommer in (som i många fall bara innehåller brom). Det gör att man kommer upp i 15-30 ppm snabbt, vilket blir banken (som för övrigt inte kan mätas). Därefter chockar man med valfri oxidering så att man når en bit över 10 ppm. När oxideringen gjort sitt går bromet tillbaka i banken (det brom som inte bundits till något). Till skillnad mot klor som inte återgår på samma sätt. USA-forum är full av denna information och det beskrivs rätt utförligt. Även hyfsad tydlighet från tillverkare och leverantörer. Där säljs också sodium bromide som snabbt får till den här bromidbanken. I Sverige kör vi med svindyrt bromsalt istället vilket jag själv förstått inte är samma sak (iaf inte om man tittar på doseringen i ett spa).Problemet med att krossa tabletter (som jag också gjorde för några dagar sen) är att du får ut rätt rejäla mängder klor. Det gör att det blir extrema brom/klorvärden under flera dygn eftersom allt klor i tabletterna aktiverar allt brom i tabletterna omgående. Jag har hållit på i 2 dagar nu och börjar väl närma mig 10 ppm, från att ha varit uppe en bit över 20. Bortkastad tid och onödigt slitage på badet.I de fall folk kommer upp i höga värden, för att sen gå ner på nära noll, har det att göra med att bromidbanken inte finns där. Granulat skulle hjälpa till enormt här.Jag har gått igenom de flesta leverantörer i hela Sverige och är tveksam till att de vet vad de säljer. En leverantör visste inte om att tabletterna han sålde hade dichlor i sig. Nån bank verkade han inte känna till heller. Som jag ser det säljer de flesta leverantörer 50% av en komplett lösning. De flesta kunder får igång tabletterna efter några veckor (men inte alla). När det sker är nog allt ok men det är orimligt länge. Med bromgranulat kan du ju vara igång med systemet relativt omgående. Därtill är det lätt hänt att man förbrukar mer brom än vad tabletterna ger ifrån sig. Samma sak där. Då kan man snabbt lägga i extra granulat. Förbrukar du mer brom än vad tabletterna ger dig kommer du aldrig få stabila värden. Därtill finns egentligen ingen anledning att chocka om man konstant lyckas ligga på 4-5 i bromvärde, förutsatt att man använder tabletterna med dichlor i sig. Anledningen till att man chockar ändå är för att skapa trygghet för de situationer där man via bad gått ner till otrygga nivåer.En annan detalj jag hittar väldigt lite om är hur man ska bete sig för att inte chocka onödigt hårt. Chockar man ett vanligt spa med klor går nivåerna ner dagen efter och kloret förverkas. Att chocka Brombad med klor gör att bromvärdena sitter i längre, vilket gör att man gärna inte vill hamna på rejält höga värden vid chockningen. Värdena tar lång tid på sig att gå ner (man tappar 3 dagars bad)Målet bör alltså vara att chocka till strax över 10 för att sen få det att gå ner till kring 4-5. Det har jag givetvis inte lyckats med än, eftersom jag granulerat 4 tabletter och fortsatt väntar på att nivåerna skall gå ner till rimliga nivåer. Därefter skall jag i med flottören och försöka stabilisera bromvärdet över tid.Bromgranulatet och bromvätskan som finns i andra länder har missats helt här i Sverige. Oklart varför.Anledningen till att jag vill gå över till brom är dess positiva egenskaper i spaets temperatur och pH-skiftningar. Brom klarar sig bättre än klor i spa. Om man lyckas med bra bromnivåer, har koll på banken och chockar en gång i veckan med aktivt syre i rätt mängd tror jag själv man har bra säkerhet kombinerat med minimalt slitage på poolen.Slitaget är också något det står väldigt lite om på svenska forum och som de flesta bara viftar bort. Det känns lite dumt eftersom för hårt klorerade bad pajar locket. Locket och värmarna är det dyraste, i alla fall i den badtunna jag kör med.Jag anser mig inte kunnig på något sätt. Däremot har jag gått igenom mängder av forum och försäljares rekommendationer och instruktioner. Därtill gått igenom en del studier kring aktivt syre och brom.Kort summerat är det en soppa av bra fakta baserat på studier, blandat med rent och skärt bullshit om vartannat. De flesta upprepar dessutom varandra utan att ha referenser från studier eller annat. Jag själv är fortsatt osäker på en del detaljer men jag fortsätter gräva och läsa på.Har för mig att du Urban i en annan tråd nämnde att du hällde i några skopor aktivt syre efter bad. Vad är en skopa i ditt fall? Vad har du för värden efter den/dessa skopor?Som det ser ut måste jag dosera 3-4 ggr mer än vad leverantören rekommenderat för att nå de värden man bör nå när det gäller aktivt syre. Å andra sidan är det just denna leverantör som inte kände till kloret i bromtabletterna han sålde. Jag tar alltså hans info kring dosering med en nypa salt.Jag har försökt hitta leverantörer som är sugna på att skicka bromgranulat till Sverige men det verkar knepigt. Kan verkligen tipsa om att läsa på en hel del om bromidbanken. Extremt intressant, om än lite rörigt och abstrakt.En annan detalj jag både håller med om men som jag samtidigt ser som en risk: Att alltid dosera enligt instruktion utan att mäta efter. Aktivt syre är ett bra exempel. Hade jag kört på enligt förpackning hade jag aldrig någonsin oxiderat överhuvudtaget. Nivåerna blev för låga för att ens få någon effekt. En utebliven oxidering kan väl vara lika illa som dålig desinficering. De hänger ju ihop.