Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då det är en ovamarkpool på ca 13000 liter så är det ganska utsatt för kall luft och pooltäcket lär du behöva komplettera ganska kvickt till något som isolerar bra.Isolering runt om vore bra men kanske inte så snyggt.Effekt som behövs beror lite på vilka krav det är på vattentemperatur oavsett temperatur i luften.Dom där klena du länkar till är inget för dig om ni tänkt använda det ganska frekvent och även om det bara är ca 17 grader i luften.Kika på produktblad vad dom levererar vid 15 i luften och det lär behövas minst 5kW i värmeeffekt beroende på önskad vattentemp, isolering runt om / ovanpå och säsong att hålla den varm.Såg ut som leksaksgrejer i ett par länkar.Cirkpumpen var specad på 3000 liter per timme, är det filter i den så lär det bli sämre flöde rätt snabbt och flödet kan då vara för litet för en kraftigare.Kika på tex Hydro Pro P8/R32 eller möjligen P6/R32 eller motsvarande från annan tillverkareProvar lägga in en manual som du kan kika i och där framgår även effektuppgifter vid tex 15 grader
Jag har liknande pool, kanske tom samma. har köpt rejälare sandfilter https://www.bauhaus.se/sandfilteranlaggning-classic-250nackdelen med detta är att pumpen gett upp 2ggr. Funktionen är bra men den verkar inte gilla vinterförvaringen. Änsålänge går det på garantin. Detta blev ett enormt lyft för vattenkvalitén.I år kompletterade jag med en Gullberg & Jansson P15 https://www.osterlenspoolcenter.se/index.php/varmepump/gullberg-jansson/763-gullberg-jansson-p15Vi har inte haft så varma dagar i skåne än. men i helgen hade jag 28grader i poolen vid ca 18grader ute. Natten mellan söndag/måndag var kall. den droppa då till 24,5 grader på morgonen,det var då 6grader ute. Jag räknar med att min setup ger väldigt bekväm temperatur när jag faktiskt vill bada. Blir det en varm sommar så behöver den kanske inte ens gå dygnet runt som den gjort nu sen jag installera för en vecka sedan. Jag resonerar att filter och värmepump kan jag behålla om jag väljer att uppgradera eller kanske gräva ner pool. Jag kommer då behålla samma storlek då jag tycker den är perfekt.
Nu har det blivit ännu jobbigare i denna djungel. Verkar som att poolvärmepumpar är slut! Slut överallt, oavsett märke! Sjukt trist när man just bestämt sig för att ta kostbaden för en ordentlig pump. Ett problem också är att den sandfilterpump vi tyckte var ett bra köp har så pass kraftigt flöde att den inte är kompatibel med många mindre värmepumpar, märkligt nog. Någon som vet något om märket Aquaheat?