Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tack Erica för klart svar. Naturligtvis har jag missat detta förhållande helt.Hade varit bra om jag frågat tidigare men bättre sent än aldrig. Har ju bara haft poolen i 30 år och inte känt av dessa cya problem förrän jag satte upp pooltak för 5 år sen. Verkar som jag nu drabbas av min andra "chock" under dessa 5 år.Vill verkligen varna för denna effekt som kan uppstå med tak över poolen.Måste släppa in mer sol och luft om man använder tak.
Tack för all hjälp med efterforskning av cya problem.I mitt fall har jag sedan 2 år enbart använt inomhus puckar vilka skall (enl. produktinfo,) innehålla 97 % kalciumhypoklorit och resten bindemedel för att hålla ihop pucken. Väl att märka att när jag började med dessa var hela poolen tömd och nytt vatten tillsatt.I sanning ett mysterium.Vad tänker du på för enzymer Roger, och i vilket land kan man köpa det? Skulle det vara en lösning i så fall?
Tack Erica för klart svar. Naturligtvis har jag missat detta förhållande helt.Hade varit bra om jag frågat tidigare men bättre sent än aldrig. Har ju bara haft poolen i 30 år och inte känt av dessa cya problem förrän jag satte upp pooltak för 5 år sen. Verkar som jag nu drabbas av min andra "chock" under dessa 5 år.Vill verkligen varna för denna effekt som kan uppstå med tak över poolen.Måste släppa in mer sol och luft om man använder tak.Skall kolla på om det är möjligt använda flytande klor.Tack igen
Det senare vore ju fullt möjligt - högre temperatur ger ju ofelbart högre klorförbrukning. Vi har en familj i bekantskapskretsen som gillar "svala bad" och som kör sin pool i trädgården helt ouppvärmd - bara solens strålar genom pooltäcket får värma den - och de har mycket lägre klorförbrukning än de flesta poolägare. Men å andra sidan - om du skulle köra samma pool helt utan täckning så blev den visserligen nog ändå kallare men då kanske klorförbrukningen rentav skulle öka - mera skräp blåser i poolen och allt organiskt material som hamnar i poolen driver upp klorförbrukningen. Kör du med puckar med cyaursyra i så kommer ju mängden cyanursyra som du tillför vattnet att bli direkt proportionell mot din klorförbrukning.