Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Har idag dragit mina pemslangar från breddavlopp och inlopp, och vid breddavloppets vinkelkoppling där slangen ska i , så flytta den sig ur sitt läge med slangen som är dryg o styf o vill åt alla slags håll, har hela den kopplingen förstörts nu när den har släppt lite? Likaså så till inloppen så vred sig kopplingar ur sitt läge lite innan den kopplas in i t-kopplingen. Har kört med loctite 5331 si som det står att ja ska köra. Tacksam för svar 🙏🏻
Hej Skinkan!Till att börja med vad är det för material på inlopp och skimmer?Generellt skulle jag inte använda den typen av tätning i en pool installation, jag hade om möjligt valt teflonband eller gängtejp.Om kopplingen skruvats löst lite direkt efter att du monterat den tror jag inte det är någon fara men har tätningen fått sitta en stund för att sen släppa är det värre.Under mina 15 år som rörmokare använde jag aldrig loctite 5331 kanske funkar jätte bra men jag är skeptisk till flytande tätningar om inte annat den dagen där något måste bytas ut.Det du kan göra för att försäkra dig om det är tätt eller ej är helt enkelt att provtrycka så får du besked ganska omgåendeTjena oneil jag har astral plast till breddavlopp och inlopp , känns ju skumt att vinkelkoppling släpper lite ur gängan när slangen trycker liksom ,Men du förespråkar teflontejp då kanske? men det kanske håller tätt endå , jävligt dum fråga nu, men hur provtryckter jag?
Som thermopool säger, jag skulle lossat och gängat om. men om du fyllt igen förstår jag om det tar emot lite.Självklart kan du sätta pluggar i skimmer och inlopp sen så kopplar du ihop dina 50 PEM slang i garaget med en T-koppling som du sen reducerar ner för att kunna ansluta en slang. men glöm inte att du behöver ha en T-koppling till där du kan sätta en manometer för har du inte det kan det ibland vara nästan omöjligt att se en läcka speciellt om du grävt igen så du inte ser kopplingarna.