Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Författare Ämne: Felkod Pahlén Elvärmare Aqua HL Line Digital  (läst 431 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnusbrodin

• Kan lite mer
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Felkod Pahlén Elvärmare Aqua HL Line Digital
« skrivet: november 18, 2019, 11:34:19:19 »
Hej,

Har för ganska bra tag sedan köpt en Pahlén Elvärmare Aqua HL line digital 6kW och den har fungerat bra fram tills nu. Sedan en vecka tillbaka får jag väldigt ofta felmeddelande E7 vilket ska indikera problem med styrkrets kontaktorer, överhettningsskydd. Värmaren värmer en badbalja till 40 grader och är matad av en pump med ca 150 l/min kapacitet. Har ni någon aning om vad det skulle kunna vara? Tycker inte överhettningsskyddet borde lösa vid dessa förhållanden.
För att felsöka har jag kört sandfiltret i cirkulationsläge för att sandens motstånd inte ska påverka men samma fel kvarstår.

MVH Magnus Brodin
« Senast ändrad: november 19, 2019, 08:20:23:23 av magnusbrodin »

Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad TommyC

SV: Felkod Pahlén Elvärmare Aqua HL Line Digital
« Svar #1 skrivet: november 24, 2019, 09:22:00:00 »
Kontaktdon och reläer hör generellt till de komponenter som har relativt hög felfrekvens. Det skulle kunna vara kontakterna inne i kontaktorn som börjar bli dåliga. Dåliga kontakter får förhöjd kontaktresistans vilket ökar spänningsfallet över kontakten när den är sluten och därmed ökar värmeutvecklingen och åldrandet accelereras ytterligare.

Om du är van vid att meka med elprylar så kan du ju mäta spänningen över de slutna kontakterna när det går ström genom kontaktorn.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnusbrodin

• Kan lite mer
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 25, 2019, 16:31:08:08 »
Tack för bra tips. Ska ändå öppna värmaren då jag behöver fixera flödesvaktens paddel som roterar fritt på sin pinne vilket jag märkte när jag lossade rören för att koppla förbi sandfiltret.

Utloggad magnusbrodin

• Kan lite mer
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 01, 2019, 13:51:47:47 »
Så, då har jag varit ute och mätt lite i värmaren men blev dessvärre inte mycket klokare av det :-(  Så länge värmaren är i uppvärmningsläge så har jag en korrekt spänning på drygt 220V/fas via kontaktorerna men så fort vattnet kommer upp i sina 40 grader så slår något skydd till och felkod E7 kommer upp. Matningen till första kontaktorn ligger kvar på drygt 220V/fas och inspänningen till återställningsknappen är också drygt 220V. Förstår inte konstruktionen med dubbla kontaktorer då dessa bara ligger i serie och matas med samma A1. Det räcker att trycka på återställningsknappen så börjar värmaren fungera direkt igen. Känns som att felet ligger i styrkortet att det får någon knäpp när rätt temp uppnås så det är väl nästa steg att plocka ut det och se över lödningar och komponenter om något ser underligt ut där
Någon som har annan tanke?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på SPA med kvalitet.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Use CS Theme