Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- Först en allmän fundering, då vi har lite platsbrist. Vad hade ni valt, en pool med innermåtten 2,5x6m och 1,5 meter trall runtom eller en pool 3,5x7m och knappt en meter trall runt? Jag är mer inne på den mindre poolen, då den större blir "inklämd" då det finns berg och träd som begränsar ytan. Men å andra sidan kanske den mindre blir för liten för att göra nåt vettigt i. Jag ska använda den för att svalka mig i och barnen för att leka. Ingen har tänkt motionssimma.
- Jag vill ha något riktigt säkert pooltäcke på rulle som man kan dra av/på. Finns det något som är både vettigt prissatt och som är säkert? Kollade runt lite efter säkerhetstäcke på vevrulle och de kostade uppåt 20000 kr vilket är löjeväckande priser om du frågar mig. Hade gärna hittat nån lösning där man rullar av solfolie och säkerhetstäcke samtidigt. Det får gärna vara låsbart på något sätt.
- Finns det någon prisvärd lösning för att kunna styra uppvärmning via solfolie? Har tänkt lägga solfolie av någon sort på garagetaket, och låta vattnet cirkulera genom denna enbart om solen skiner och det är varmt ute. Inte på natten eller när solfolien inte värmer något. Har sett några lösningar på t.ex. folkpool men de var ganska dyra.
1) Den pump + sandfilter + saltklorinator som kommer med poolen levererar ca 8 m2 vatten i timmen, och det är som bekant 38 mm slangkopplingar med detta system. Vi måste pga diverse anledningar (grannar, elanslutningar etc) ställa poolvärmepumpen ca 12 meter bort från poolen. Kommer denna pump att fungera alls, eller är den för klen? Vilka slangar/rör rekommenderas fram och tillbaka från värmepumpen, 38 eller 50mm? Finns någon snäll guide där det går att räkna ut detta?2) Där vi tänkt installera poolvärmepumpen är det draget 3x10A. Dock ser jag att Brilix-pumpen helst verkar vilja ha en 13A (vilket är max med 1,5mm2 ledningsarea). Går det att lösa?3) Nåt bra tips på vad man kan "svepa in" poolen i för att få den att hålla värmen på sidorna också? Nån sorts rymdfilt kanske?/H