Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom jag har mycket hårt vatten och använder kalciumhypoklorit kan hårdheten(kalkhalten) stiga ordentligt. I min frustration köpte jag en avhärdningsanläggning med ett filter som består av zeoliter. Den står och samlar damm i garaget. Mitt sandfilter löser detta med kalk. Sandfilter används som avhärdning i våra vattenreningsverk. Idag så har jag konstant värden på hårdhet och alkalinitet. De hänger ihop. Det som gör mig tveksam till det du säger är densiteten och hur filtermaterialet svävar vid filtrering. Jag är alltid jobbig i detta forum. Försöker alltid berätta varför jag säger det jag säger.Roger
Hej.Vatten kommer alltid att ta lättaste vägen genom ett material. Om Zeoliternas "håligheter" är så små som 4 nanometer så kommer inget vatten att gå genom dessa kanaler utan vattnet tar vägen "runt" Zeoliten helt enkelt för att det är den lättaste vägen. Den enda anledningen att vattenmolekylen skulle gå igenom zeoliten skulle vara om det fanns laddningar som "suger" molekylen genom håligheten/kanalen likt en magnet. Men då skulle vattenmolekylen ju stanna inne i "kanalen", inte gå igenom och ut på andra sidan, därför att en annan vattenmolekyl skulle "sugas" in från andra hållet.Zeoliten har liknande storlek som sandpartiklar (sand = 0,063-2 mm; zeoliten, som enligt din uppgift 0,7-1,2 mm) så ignorerar vi dessa "kanaler" genom zeoliten så kommer den aktiva arean på materialet att vara bättre för sand (beroende på hur hur stor del av de olika sandfraktionerna som filtersanden består av då). Är det mycket sk "finsand" är fraktionen 0,063 - 0,2 mm, vilket är klart bättre än zeolitens 0,7-1,2 mm. Den aktiva arean på den sanden är då betydligt större än Zeoliten. Huruvida det finns några kemiska/fysiska krafter som gör att Zeoliten kan binda orenheter mot ytan bättre än sand överlåter jag till kemisterna/fysikerna.I praktiken tror jag inte det skiljer något alls i reningseffekt mellan de olika materialen just på grund av att det skulle krävas nått alldeles särskilt i tillverkningskontrollen i fabriken för att få fram de önskade materialen. Självfallet skulle det GÅ att få fram det önskade materialet men tillverkningskostnaden skulle bli betydande./Urban.
OK Urban, du är alltså varken kemist eller fysiker, så vad baserar du det du påstår på då? T ex det om "betydligt större area på sanden än zeoliten" och om "tillverkningskontrollen"... Förstå att zeolitmolekylen ÄR sådan, den har inte tillverkat i en fabrik. I min värld är 60 m2 300 ggr större än 0,2 m2. Zeoliten har alltså 300 ggr större area. Förstå proportionen 300 och hur fin sanden skulle behöva vara för att kunna matcha det. Det är de fraktioner som med ett annat ord definieras som "lera". Mindre nötningsfraktioner av solid sand är snarare en förorening. Det ökar inte reningen. Det hamnar antingen på poolens botten och får sugas upp och slängas eller åker ut i avloppet med backspolningen. Det är för dig och mig som filmen "Zeolite 2020?" (ovan länkad) är till för. Av filmen framgår att man bryter den, krossar den, siktar den och värmebehandlar den. Alltså ingen betydande tillverkningskostnad alls. Är du överhuvudtaget intresserad av att lära dig om naturvetenskap eller "vet du" redan allt så att lägga 3 minuters tid på att skaffa kunskap är bortkastad för dig? (Förlåt mig om jag låter hård, men det är lite väl mycket "alternativa fakta", faktaresistens och förakt mot vetenskap i världen just nu där ignoransen tyvärr triumferar med förenklade budskap och får makten). "Zeolite 2020?" är intressant och efter 50 sekunder in så tror jag att också du håller med om att det finns så mycket man inte vet om mineraler och molekyler och växelverkan mellan joner, utan det fungerar lite mer komplicerat än vad man kan observera med ögonen. Jag ber om ursäkt om jag spoilar handlingen i filmen, men de minsta kanalerna är 0,4 nanometer, (alltså en tiondel av vad du skrev) och ändå går faktiskt vattnet igenom dem. Vattenmolekylen har precis samma diameter så den dras igenom i kedjor medan de större partiklarna fastnar. Förstår att du är duktig på det praktiska så jag letade upp en annan film som de vi köpte Zeoaquan ifrån lagt ut och som visar rent praktiskt att det är en sjutusan till skillnad mellan vanlig filtersand och zeoliter. Och det ser man med blotta ögat i den här filmen. Om det blir en så här stor skillnad på 20 minuter där vanlig filtersand sedan är helt förstörd, så förstår man varför poolens vatten blir klart på ett dygn med zeoaquan.