CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem  (läst 4605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #20 skrivet: augusti 19, 2019, 16:39:16:16 »
Nu var jag otydlig igen. 25% eller 12,5% är bara olika sätt att se det på,
25% anger det massprocenten natriumhypoklorit i dunken. Medans 12,5% anger den mängd fritt klor den innehåller.
Roger

Poolgiganten

Utloggad Henr73

SV: Procentsats Natriumhypoklorit räkneproblem
« Svar #21 skrivet: augusti 19, 2019, 19:40:49:49 »
Hypo. som levereras direkt från fabrik till tappställe har tydligen ofta högre värde än 12.5 % pga man tar höjd för nedbrytning under leverans och tappning. Förlorar mkt i procent första tiden (dagar). Så när den är tappad och klar ska den ligga på ca 12-13%.

Den här hypo. var levererad i i måndags från fabrik och tappad i torsdags/fredag.

Mätaren jag har kan mäta hypo. i procent 0.2-40% samt fcl 0-8 ppm.

Spädningen skedde med 120 mikroliter (µl) (inte ml).

Det känns som att det är päron och äpplen här med hypo. på ena sidan och fcl på andra sidan.

Vet inte om uträkningen blivit lättare om man hade tagit utspädning i 1000 ml. Problemet då blir att det blir en till stor utspädning för att kunna mäta fcl ppm när mätaren bara går till 8 ppm. Hade jag haft en pipett som tagit ner till ca 30 mikroliter hade det nog bara behövts den initiala spädningen för att mäta fcl upp till 8 ppm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag