VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips och råd till självbyggare  (läst 1711 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasFolkesson

Tips och råd till självbyggare
« skrivet: juli 29, 2019, 19:59:50:50 »
Hej,

Jag planerar att själv bygga en pool, ja en del hjälp kommer jag köpa in men mestadels kommer jag göra jobbet själv. Tanken är att bygga en 4 ggr 8 meters pool med gaveltrappa, kanske blir det något längre då trappan tar en del plats.

Planen är att gjuta en platta själv, isolerad undertill, och sedan mura upp väggarna antingen med mursten eller leca och lägga en isolering på utsidan. Fördelen som jag ser med detta är att själva poolkonstruktionen blir så stabil som möjligt och med material som håller länge. Sedan tänkte jag platssvetsa linern, fast denna tjänst köper jag in! Jag tar gärna emot tips på bra firmor som jag platssvetsa en liner i Skåne.

Jag har fått en del synpunkter på konstruktionen om att putsen på mina block kanske släpper efter några år och då kan linern ta skada. Hur ser ni andra på detta? Erfarenheter och tips på hur man kan undvika detta? Ska man inte alls puts utan använda något annat spackel?

För uppvärmning har jag tänk köpa en Luft-Vätskevärmepump som förser huset med värme och varmvatten och komplettera denna med en värmeväxlare till poolen. Min nuvarande markvärme är underdimensionerad då jag byggt ut huset och pumpen är 18 år gammal så det kommer behövas en ny pump inom de närmsta fem åren.

Jag tar tacksamt emot tips och råd, både i form av glada rop och varningsrop!

Poolgiganten

Kolvik Views

  • Gäst
Kolvik Views
SV: Tips och råd till självbyggare
« Svar #1 skrivet: september 12, 2019, 23:38:18:18 »
Hur har det gått? Har du kommit igång med bygget och hur ser din Leca- konstruktion ut?

Utloggad JonasFolkesson

SV: Tips och råd till självbyggare
« Svar #2 skrivet: september 24, 2020, 14:50:55:55 »
Nu är jag igång, och det blev en Thermoblockspool. Fick en bra deal och det känns som en beprövad och bra konstruktion. Schaktningen och bottenplattan är klar nu, och nästa vecka kommer blocken och då blir det till att bygga och gjuta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan