Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja, jag har förstått efter att letat runt lite att många låter pucken vara kvar i påsen för att få långsammare utsöndring. Jag trodde väl att puckens sammansättning skulle ge en "lagom" utsöndring under ca. en vecka.Förstår nyburjares resonemang om klorförbrukning, men nog måste väl målet vara att ha en någorlunda jämn tillsättning av klor? Jag har t ex problem med att det svider i ögonen av vattnet (dock vet jag ej ännu om det beror på klornivån eller ph-värdet).
Du bör även ha i beaktande att UV-strålning bryter ner kloret. Om man släpper lös en större mängd klor i poolen så är det som du säger med badbelastning, men du har troligtvis en högre förbrukning av klor pga solen. Den blir inte lika stor om man släpper ut kloret långsammare. Dock vet jag inte hur stor skillnaden blir, men man ska ta med det i beräkningen i alla fall.Fel.. precis tvärtom. Ju högre klorhalt desto högre cyanurnivå.. vilket är tillsats i kloret just för att hindra solens effekt.. Tillsätter man små mängde klor .blir det små mängder cya... Dvs solen käkar upp kloret snabbare.
Håller inte med. Cyan är väldigt lite i varje puck, eftersom den inte förbrukas. Finns ju rekommendationer att man ska använda klor utan cya när man kommit upp i en viss nivå.