VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: vattentest  (läst 2646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liamab

vattentest
« skrivet: april 12, 2019, 16:03:22:22 »
jag tänkte jag skulle testa och köra vattentest med droppar / regans.
köpte detta

https://cdon.se/hem-tradgard/vattentest-p46534747?gclid=Cj0KCQjw7sDlBRC9ARIsAD-pDFoTMeFx1nHVA4KlMQozqbgsaJE-LQtVOMKLf9YZvoupoxIp9obLl8AaAtsmEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=a3d874b43c1ada610c49e5483db93674&fo_s=gplase

https://cdon.se/hem-tradgard/vattentest-p46534747?gclid=Cj0KCQjw7sDlBRC9ARIsAD-pDFoTMeFx1nHVA4KlMQozqbgsaJE-LQtVOMKLf9YZvoupoxIp9obLl8AaAtsmEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=a3d874b43c1ada610c49e5483db93674&fo_s=gplase

Men tycker ph blir lite högt ?
Gör som det står fylle rör till linje tillsätter 4 st droppar i varje behållare.
Men upplever ph lite högt

Mäter jag med ordinarie mät utr som jag kört med under några år ligger jag typ 0,5-0,7 under vad regans test säger ?

Har även kollat med annan test och då ligger den ca 0,5 under regans

Brom/klor verkar fungera ok på regans testaren.

Är det någon mer som testat typ liknande test eller samma ?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: vattentest
« Svar #1 skrivet: april 12, 2019, 20:17:12:12 »
Jag tycker personligen att de flesta vanliga "stickorna" man köper fungerar helt tillfyllest för att mäta klorhalt och pH.
Tror inte att det är sååå noga, därför det finns ett span på 7.2 till 7.6.
Är rätt säker på att man ligger "rätt" om man ligger inom de värdena på vanliga billiga teststickor.
De bör vara färska, alltså - man köper nya varje år.

Ett faktum är att det är svårt att mäta pH på klorerat vatten, det är så rent att de vanliga salterna (och allt vad det nu är) som är en del av pH-värdet inte finns med.
Elektroniska pH-mätare kan ofta ha problem med poolvatten och destillerat vatten som är mycket renare än vanligt vatten, t.ex det vatten vi normalt dricker.
Kanske är det så att olika tillverkare av pH-mätutrustning tar olika höjd för olika vattentyper, och det är det som gör skillnaden.
Jag tror man skall köpa pH-mätningsutrustning som är anpassad för just pooler för att få bra mätvärden.
« Senast ändrad: april 12, 2019, 20:21:14:14 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: vattentest
« Svar #2 skrivet: april 15, 2019, 15:04:55:55 »
Jag är av samma åsikt som Rickard. Förutom möjligen att pH-värdet är svårt avläsa på stickorna. Så jag använder Phenol Red-tabletter i "mätglas" (ett sånt set som går köpa på de flesta ställen) för pH-värdesavläsning, vilken ger ganska korrekt resultat. Eftersom jag kör med Brom + aktivt syre så förändras inte pH-värdet nästan nått alls så jag behöver inte använda de rätt dyra Phenol Red-tabletterna (typ 3 kr/mätillfälle) särskilt ofta. Jag mäter bara pH-värdet kanske var 3:e vecka, eller mer sällan än så faktiskt. Jag mätte betydligt oftare förut men har glesat ut mätintervallet allt eftersom då jag upptäckt att pH-värdet är så stabilt. Jag köpte två "kartor" (tror det var 12 tabletter/karta) re-fill-tabletter förra sommaren och har fortfarande kvar en halv karta. Det blir liksom ingen kostnad att grina över. Behöver man mäta flera ggr/vecka blir det ju rätt kostsamt så då skulle jag nog överväga ett billigare alternativ.

/Urban.
« Senast ändrad: april 15, 2019, 15:33:36:36 av Telekiter »

Utloggad Erica

SV: vattentest
« Svar #3 skrivet: april 16, 2019, 11:28:15:15 »
Kör med automatik och kontrollmäter endast någon enstaka gång för att kontrollera så att mätsonder m.m. sköter sig som de skall. Mäter pH med Phenol-Red tabletter för kontrollmätningarna och det verkar fungera helt ok. Vi kör normalt ca pH 7.6.

Med kloret blir det lite annorlunda, även där sköter automatiken det hela normalt, men eftersom den mäter Redox och inte fritt klor blir det väl lite små avvikelser jämfört med tabletterna vid kontrollmätningarna, men de avvikelserna saknar ju helt betydelse och Redox är ju ett utmärkt mått på hur desinficeringen verkligen fungerar. Håller ganska låg klorhalt, 0.5-1.0 ppm, och har aldrig haft några problem med vattnet, bortsett från järn- och manganutfällningar ibland, men de har ju inget med mätvärdena att göra utan kommer för att vi använder vårt brunnsvatten, då vi saknar kommunalt vatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: vattentest
« Svar #4 skrivet: april 17, 2019, 07:33:28:28 »
Att automatisk dosering verkar fungera bra är det nog ingen som ifrågasatt, men det kräver ju en rätt saftig investering (i vart fall för de som bygger med snäv budget) och så tar det ju lite plats med utrustningen, dunkarna och invallningen.
Ett par klorpuckar i veckan i skimmern och kontrollmätning 2-4 gånger/månad med stick är vad jag lägger ned på vattenkvaliten.
Det går kemikalier för max 2000 kr/år.

Visst, i början - när man är oerfaren - så vill man väl kolla mer men efter några år så lär man sig.
Viktigast att hålla koll på vattnet är det om det är riktigt varmt ute och poolen används flitigt, då får man som regel också klorera betydligt mer än annars.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mikeli

SV: vattentest
« Svar #5 skrivet: april 21, 2019, 22:16:51:51 »
Det man bör veta att tabletter och stickor oftast blir förbrukade över en säsong om dom förvaras fuktigt eller i varma förhållanden..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan