Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Författare Ämne: Varning!  (läst 1834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Richie

Varning!
« skrivet: februari 18, 2019, 21:27:55:55 »
Hej!
Vill varna andra att köpa någon pooltak via PHU Anita Pilat i Polen.

Taket rasade och det var inte mycket snö, nu vägrar dom svara, åtgärda, ge pengar åter inget överhuvudtaget. Rekommenderar inte alls.

Detta var första vintern!

Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad oscar

• Kan lite mer
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Varning!
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2019, 11:07:35:35 »
Hej Richie,

Nu vet jag inte vad PHU Anita säger att deras tak ska klara för snölast men standard är ju 40 kg/m2 vilket motsvarar ca 10 cm blötsnö.
Det bör stå i montageanvisningen vad taket klarar av.

Mitt tips är att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla om din försäkring även gäller poolen.

Utloggad MathiasS

« Svar #2 skrivet: februari 19, 2019, 22:46:08:08 »
Försäkringen brukar gälla poolen om man sagt att man har en....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

viki

• Gäst
viki
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2019, 00:17:33:33 »
Denna lögnare har fel monterad hela pooltaket och inte skottat bort snö alls , ett tunt lager is och ett tjockt lager blöt snö bildades på hela pooltaket (bifogar bild som bevisar detta).

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 4395
  • Total likes: 193
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2019, 08:46:43:43 »
Skulle vara kul att veta hur många som struntar i att skotta av sina pooltak, och hur många som gör det.
En av anledningarna att vi inte har pooltak är just att jag redan har tillräckligt mycket att skotta och inte vill ha även ett pooltak att tänka på när snön vräker ned.
Har väldigt svårt att tro att det finns pooltak som håller för särskilt mycket snö.

I Piteå är t.ex. boverkets rekommenderade snölast över 300 kg/m2.
I Stockholm är det mellan 150 och drygt 200 kg/m2.

Jag har inte sett några pooltak som håller den typen av snölast.
Is och blöt snö är tung.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Värmer med en Nibe 1210-7 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2019, 08:46:46:46 »
Vårt pooltak ska tåla 100 kg per kvadratmeter. Jag har som regel att ta bort en del snö från taket när snödjupet närmar sig 3 dm.

Bilden är från 20 februari 2010. Under all snön fanns då ett tillfälligt pulpettak i plast på 45x145 reglar med 45x45 läkt. Därefter har vi inte haft några större mängder snö. Pooltaket installerades hösten 2010. Februari 2011 tror jag var den enda gången jag har tagit bort snö från pooltaket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • Dignitär
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2482
  • Total likes: 125
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2019, 23:21:26:26 »
Vi har haft en del snö också.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Roger S

« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2019, 18:17:23:23 »
Har man ett pooltak bör det klara laster mer än 40kg/m2 i Sverige. Normalt är mellan 100-200kg/m2. Som Thommy med fler säger är normalt för ett tak 100kg/m2. Som de senaste säger brukar jag också bry mig vid 3dm snö. Då börjar jag tänka på att ta bort snön. Skillnaden brukar vara priset på taken. Mitt tak är tillverkat i Polen men klarar snölaster på 200kg/m2. Så priset på tak säger något om vad de klarar av, 50000 eller 100000+ är skillnaden för en standardpool. Första taket jag uppmärksammade av intresse var ett motorstyrt tak med klarglas. Vidare fullhöjd. Kostade 450000kr. Vidare bygglov osv. Släppte denna tanke fort

Vidare är kanalplast tåligare än klarglas. Man får heller inte glömma bort lasten som sker vid skenorna till taket. Har man hjul tar de inte upp lika mycket av lasten och materialet viker sig lättare.
Helt enkelt, man får det man betalar för. Men leverantören bör vara mycket tydlig med laster på pooltaket.

Byggmax säljer också pooltak billigt.

Övrigt;
Har fortfarande 29 grader i poolen. Lite kallt nu och det sjunker nog troligen till 27 grader. Sen blir det lite varmare ute och poolens temperatur stiger nog till 30 grader igen.
Kanske ett julbad? Stänger normalt av första veckan i december. Då har vattnet en temperatur på 27 grader. Perfekt att stänga av då. Inga alger eller bakterier i omgivningen.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på SPA med kvalitet.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Use CS Theme