Jag har nyligen installerat en terasspool och börjar nu fundera på hur mycket energi den drar och vad man kan göra för att minska energiåtgången. Jag valde en terasspool framför en "riktig" pool just med tanke på att jag vill leva så miljövänligt som möjligt.
Poolens volym är 1,6 m3 och pumpen pumpar 6,5 m3/h (om jag fattat rätt.) Då tycker jag inte den ska behöva köra 24h/dygn. Jag har satt en timer så att jag stänger av den 8 timmar under morgonen. Vi använder alltid poolen eftermiddag och kväll så jag tycker det verkar rimligt att rena lite före och efter. Verkar detta rimligt eller bör jag ha igång pumpen mer eller mindre?
Jag har ca 36 grader i poolen. Varmt nog att det ska vara behagligt att bada på kvällen men man kan även bara mitt på dagen när det är varmt. Hur varmt har ni och hur stor betydelse har det för energiåtgången.
Det är ju värmen och pumpen som kräver energi. Jag kan inte mäta på dom separat. Hur stor betydelse har dom i förhållande till varandra?
På min elräkning ser jag att min förbrukning ökat med 10 - 12 kwh / dygn. Jag tycker det är lite mer än vad jag förväntade mig nu på sommaren. Måste blir mycket högre när det är kallare ute. Hur ser det ut hos er?