Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Installation glasfiberpool  (lĂ€st 141 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Timmen

Installation glasfiberpool
« skrivet: maj 15, 2018, 01:59:57:57 »
Hej. Ny pÄ forumet och tar tacksamt emot era rÄd. Har tjuvlÀst en del hÀr under tiden som vi letade och senare bestÀllde en pool. Valet föll pÄ en glasfiberpool 7x3,5m.

Min frÄga Àr sÀkert enkel för er att svara pÄ. Vad anvÀnde ni att Äterfylla med? Har fÄtt rekommendationen att anvÀnda cementgrus, detta gÄr att köpa fÀrdigt men Àr ganska dyrt och man mÄste anvÀnda allt materialet under dagen det blir levererat. Det hÀrdar med hjÀlp av markfukten sÄ det gÄr inte att ha det liggande. Kortsidorna fylls med stenmjöl 0-8 NÄgra andra förslag pÄ material eller sÀtt att blanda sjÀlv pÄ? Tack för ett fantastiskt forum i denna pooldjungel.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4129
  • Total likes: 143
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Installation glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2018, 06:45:38:38 »
Verkar finnas flera olika rekommendationer, allt frÄn torrcement till singel.
Min kompis byggde en pool liknande din med nÄgon form av sprutad isolering utvÀndigt, den skulle Äterfyllas med singel.
En annan kompis byggde en pool "Åttan" frĂ„n JF-fritid, nedgrĂ€vd ca 0.5 meter, den skulle Ă„terfyllas med torrcement.
SÄ lÀnge skalet pÄ poolen inte skadas av singel sÄ borde det inte vara ett problem att Äterfylla med det istÀllet för nÄgon form av torrbetong.
Enda fördelen jag kan tÀnka mig att anvÀnda torrbetong Àr vÀl om man av nÄgon anledning vill eller mÄste lyfta upp poolen för att reparera eller flytta den, att det dÄ skulle vara möjligt om man Äterfyller med torrbetong (Utan att fyllnadsmassorna rasar in nÀr man lyfter poolen).
Men det förutsÀtter ju i sÄ fall att det Àr bra "slÀpp" pÄ hela konstruktionen, finns dÀr förstyvningsvinklar och sÄnt pÄlagt utvÀndigt sÄ blir den ÀndÄ omöjlig att lyfta utan att grÀva runt först.
SÀkrast Àr vÀl att verifiera det du tÀnk med leverantören sÄ att garantierna inte förfaller.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mappe

• Kunnig
  • Stad/land: HĂ€ssleholm
  • Antal inlĂ€gg: 79
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2018, 07:40:58:58 »
VĂ„r PP-Pool skulle med Ă„terfyllas med torrcement eller liknande, jag tog hem en pall cementsĂ€ckar och hĂ€llde i gruset/sanden allteftersom vi Ă„terfyllde, och det har bevisligen funkat (poolen stĂ„r ju fortfarande kvar och har inte spruckit  ;D )

En annan anledning till att Äterfylla med typ torrcement Àr att du kan tömma poolen pÄ vatten utan att sidorna trycks in, sÄ fick jag det förklarat för mig iallafall.

Utloggad spa_nisse

• Kunnig
  • Antal inlĂ€gg: 54
  • Total likes: 13
  • Badar helst nĂ€r det Ă€r stjĂ€rnklart och kallt ute.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2018, 09:49:10:10 »
Det finns sedan nÄgra Är en EU norm (EN 15288-1 och EN 15288-2) som sÀger att en pool mÄste vara konstruerad för att kunna stÀllas fritt pÄ marken och hÄlla för att vattenfyllas.
Det finns en risk att försÀkringar kan vara ogiltiga om nÄgot hÀnder med en pool dÀr normen inte följts.
​Om denna norm blir regel sĂ„ kommer mĂ„nga, framförallt billigare glasfiberpooler och PP-pooler, inte fĂ„ sĂ€ljas lĂ€ngre.

Enda anledningen att Äterfylla med cement eller betong Àr för att poolkonstruktionen Àr för klen.

Utloggad Mappe

• Kunnig
  • Stad/land: HĂ€ssleholm
  • Antal inlĂ€gg: 79
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2018, 11:15:10:10 »
Skummade igenom dessa standards, hittade absolut inget som pÄpekar nÄgot om att en pool mÄste kunna stÄ fritt vattenfylld, dessa standarder verkar mest behandla publika badanlÀggningar tyckte jag, och det Àr ju inte riktigt det vi pratar om hÀr...

Dessa direktiv har dessutom redan gÀllt i 10 Är...

Jag missade kanske nÄgot?

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme