Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Livlina / strul med sandfiltret  (lĂ€st 165 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Magnus 124

Livlina / strul med sandfiltret
« skrivet: april 21, 2018, 14:50:44:44 »
Hej. jag har en pool 8X4 med bl.a  ett hayward sandfilter som gĂ„tt kanon i alla ( 8 ) Ă„r som vi haft pool. Köpt ny pump i fjol dĂ„ den gamla gjorde patron ur. Nu till mitt dilemma: <help>
Jag har startat upp poolen enligt konstens alla regler men sĂ„ fort jag kör igĂ„ng pumpen gĂ„r jordfelsbrytaren. Jag har lokaliserat felet till att, tror jag, vara kopplat till sandfiltret för nĂ€r jag kör det i circulation gĂ„r det runt men nĂ€r jag skall köra pĂ„ normallĂ€get eller backwash gĂ„r jordfelsbrytaren. Kan det vara sĂ„ att, jag har nedgrĂ€vda rör till luftvĂ€rmepumpen, det Ă€r fryst i rören? Borde ju inte vara det m.t.p att circulation fungerat..  Jag har sökt runt men inte hittat nĂ„got klokt svar.

NĂ„gon som har en klok ide?

Utloggad Erica

SV: Livlina / strul med sandfiltret
« Svar #1 skrivet: april 21, 2018, 22:24:24:24 »
Att jordfelsbrytaren löser ut pekar pÄ ett elektriskt fel, inte nÄgra frusna rör eller liknande. Att det fungerar i cirkulation verkar ju mÀrkligt, med tanke pÄ att en centrifugalpump drar mer effekt vid stort flöde (=litet mottryck) Àn om flödet stryps av nÄgonting. Och varken stort eller litet flöde i pumpen borde kunna fÄ jordfelsbrytaren att lösa ut. Den skall ju bara lösa ut om ström flyter till jord, ingenting annat. En möjlighet skulle kunna vara internt lÀckage i pumpen. Om du fÄr för stort mottryck kanske vatten trÀnger igenom vid axeltÀtningen och in i sjÀlva elmotorn, vilket skulle ge ett jordfel, vilket dÄ jordfelsbrytaren löser ut för. Möjligen skulle det kunna finnas nÄgon annan lÀcka i kombination med el - t.ex. en intern lÀcka i en termostat, som blir sÄdan att det nÀr trycket stiger blir det genomlÀckage till elsidan pÄ komponenten och dÀrmed jordfel.

För att kunna mÀta upp jordfel behöver du en isolationsprovare ("megger"). Ett vanligt universalinstrument ger inte nÄgon tillförlitlig information förrÀn felet gÄtt vÀldigt lÄngt, eftersom man i ett sÄdant instrument mÀter med mycket lÄg spÀnning.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme