Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att liggplatser är lite överreklamerade. Mitt första spa var ett Sundance Altamar med liggplats, helt ok men sittplatserna var inte sämre. När jag köpte nytt spa valde jag mellan Artesians Piper Glen och Dove Canyon, samma bad och samma pris men det ena med liggplats det andra utan. Denna gång valde jag bort liggplatsen och tog ett Piper Glen. Jag tycker sittplatserna är väl så bekväma och saknar absolut inte någon liggplats. När jag valde liggplats i mitt första spa utgick jag helt enkelt bara ifrån att det var det man skulle ha, nu vet jag bättre. Dessutom får du mer plats över i badet, det blir rymligare eftersom liggplatserna kräver betydligt mer utrymme än sittplatserna. Mitt bad rymmer 110 l mer vatten än badet med liggplats, alla andra mått lika. Om du då har två liggplatser blir det ganska trångt om man vill vara fler i badet jämfört med om du bara har sittplatser. När det gäller komfort så kan en parameter vara ljudnivån. Ju bättre pumpar och jets desto tystare går dem. Det finns de som skrivit om bad i det här forumet där dem till exempel inte velat använda sina nackjets på grund av att de låter för mycket, då är det ju ingen mening att ha dem. Det är ju bra om man kan föra ett samtal i normal samtalston när man badar med pumparna igång.
I mitt Viskan är det iaf impregnerat trä i stommen. Jag skulle tro att man använder detta pga att det är enklare att hantera och bygga med (och förståss billigare). Eftersom det använts väldigt länge så fungerar det ju uppenbarligen tillfredställande. Skulle tro att oavsett mtrl i stommen så hamnar nog den delen ganska långt ner på "krångellistan"./Urban.
Stommen håller nog men kolla så det är vattenfast plyfa och riktigt tryckimpregnerat i botten, på mitt 10 år gamla som jag köpte som ett renoveringsobjekt var bottenplyfan så mör att pumparna sjunkit igenom och stod direkt på marken och bottenramen under plyfan var bara att plocka bort med händerna och lägga i en sopsäck. Plyfan fick skottas upp med skyffel, den gick inte ens att hiva upp på släpet när den skulle till tippen. Övriga stommen är i oimpregnerat virke och den har klarat sig och är fräsch, bottenplyfa och underram ersattes med tryckimpregnerat som ska vara för byggnadsdelar som kan ha kontakt med jord och sen ställdes hela badet på en bädd av blå styrofoam. Pumparna monterades direkt på den förstärkta underramen och bottenplyfan uteslöts helt.