VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Barn med känslig hud + pool?  (läst 4922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielsvensk

Barn med känslig hud + pool?
« skrivet: januari 02, 2018, 17:05:18:18 »
Är det någon som har barn med känslig hud (atopiska eksem) och som byggt pool? Erfarenheter? Jag är lite orolig att 4 timmar sammanhängande bad varje dag sommartid ska bli ett problem.

Jag står och väger mellan automatisk klordosering eller saltklorinator för att minska risken men har lite svårt att bestämma mig. Med gränslös budget hade jag nog valt saltklorinator, UV-lampa och automatisk dosering men det kanske finns bättre alternativ?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2018, 18:06:05:05 »
Vår dotter har atopiska eksem, och har haft ett par omgångar med anafylaktisk allergichock - men vi har aldrig sett några reaktioner som vi relaterat till poolen, utom en gång då hon och en kompis badade ovanpå en ny pooltäckning som vi beställt, tillverkad av samma material som lastbilskapell, tror det var rätt mycket mjukgörare och sånt i den plasten, då blev de båda röda på bröstet, benen och armarna, kompisen utan kända allergier och eksem.
Vi bytte bort den pooltäckningen efter ett par år då jag tyckte att det luktade plast från vattnet också...
Men som sagt, i övrigt tycker jag att man sällan hör nåt om problem med kloret från privata pooler, ofta är klorhalten högre i offentliga pooler.
"Saltvatten" är också klorpooler, så en saltvattenpool är inte klorfri.

Jag har under några års tid även kört med flytande klor (Natriumhypoklorit), ca 6 dl i poolen varje kväll, det ger en chockklorering när man klorerar, och en pool som är mer eller mindre klorfri redan på morgon dagen efter, det funkade bra för oss, men det är viktigt att man inte missar någon klorering, för då kan det fort bli "algblommning".
Dosering med pump och flytande klor kan även det ge låga klornivåer som funkar som ett nästan klorfritt alternativ.

Det finns andra reningsalternativ, men jag tror absolut inte att risken för eksem blir mindre med andra kemikalier, klor är väl beprövat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fiskarn

SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2018, 12:32:43:43 »
Har själv eksem. Bland annat därför valde vi saltvattenspool. Detta minskar inte exponeringen av klor speciellt mycket, men saltvatten är bra om man har eksem. Att på sommaren bada i havet tillsammans med sol minskar mitt problem. Får samma effekt i poolen. Saltvatten (även om det innehåller lite klor) har inte samma uttorkande effekt som sötvatten med klor. För att minska klorhalten har jag också satsat på UV-rening. Jag ångrar inte vårt val, även om det kräver lite mer i investering.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2018, 15:27:29:29 »
Jag har en bekant som hade salt i vattnet och körde med vanligt klor, han jobbade på vårt labb så han var väl så att säga sakkunnig.
Han menade också att saltet var bra för huden, och det gjorde dessutom att man inte behövde klorera lika mycket.
Tror han saltade upp poolen motsvarande det bräckta vattnet i bottenviken, typ.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2018, 10:56:00:00 »
Att salt vatten kan ha en positiv effekt på känslig hud säger jag ingenting om, men det är inte rätt att påstå att man kan ha lägre klorhalt eftersom salt helt saknar en decinfiserande effekt.

Oavsett salt eller inte så tror jag nyckeln till framgång stavas automatik + UV. Med fokus på automatik. Riktigt bra automatik som mäter och doserar i realtid tillåter att då håller en klorhalt kring 0,5ppm. Det är nästan omöjligt att göra med bibehållen vattensäkerhet utan automatik.

Ser man sedan fördelar med att ha salt i poolen så skaffa ett system där du producerar klor med salt (men med avancerad reglering, inte en vanlig klorinator som går på konstant fart). I alternativ till salt så är standarden att dosera natriumhypoklorit. Glöm ej heller ph-regleringen som är lika viktig både för hud och vattenkvalitet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fiskarn

SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2018, 11:39:56:56 »
Håller med @MathiasS. För att kunna hålla så låg klorhalt som möjligt, med bibehållen rening, är bra automatik och UV en förutsättning. Detta oavsett saltvatten eller inte. Sedan hade jag valt saltvatten alla dagar i veckan för att det är bättre om man har känslig hud / eksem.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2018, 08:28:36:36 »
Min erfarenhet av atopiska eksem är att det är svårt att veta vad dessa personer reagerar på.
Om ni överväger salt, försök testa barnet i en saltvattenpool i några timmar och se om det reagerar negativt på saltet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2018, 11:01:06:06 »
Min erfarenhet av atopiska eksem är att det är svårt att veta vad dessa personer reagerar på.
Om ni överväger salt, försök testa barnet i en saltvattenpool i några timmar och se om det reagerar negativt på saltet.

Det låter som ett klokt råd eftersom salt också för med sig andra begränsningar, tex att man inte bör använda rostfria armatureri poolen.

En annan sak att fundera ett extra varv på är UV. Det låter som en bra ide osv men jag har haft väldigt svårt att se någon skillnad med UV på eller av under långa perioder. Nu har jag ju redan en UV lampa men skulle jag nyköpa idag skulle jag nog köpa den billigaste jag kunde hitta som fortfarande har en philips 75W UV lampa, samma som tex Pahlen använder.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2018, 13:10:14:14 »
Med Dryden Aqua´s Daisy-system kan man uppnå kristallklart vatten med så låg klorhalt som 0,1 ppm (mindre än vad det finns i somligt dricksvatten). Tyvärr är det ett ganska dyrt system, men det fungerar! Vi har testat. https://www.drydenaqua.com/swimming-pools

Utloggad Poolfool93

SV: Barn med känslig hud + pool?
« Svar #9 skrivet: februari 28, 2018, 14:48:20:20 »
Vi använder oss själva saltklorinator eftersom vårt barn också har eksem. Det var vad vi trodde var den bästa lösningen, men det kan vara lika bra alternativ :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan