Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är precis det här som jag menar, vi sitter här och tittar på bilder på fina pooler med felaktiga elinstallationer. De sitter dessa teknikbrunnar precis bredvid poolerna och jag skulle personligen inte ha den liggande så nära. Jag hade stora problem och få in 3,5 meter till min Pump och VP, jag var tvungen att lägga den diagonalt ut från poolen för att få ut rätt avstånd.Det jag skulle vilja var att poolleverantörerna tar sitt ansvar och ser till att dessa brunnar kommer på rätt avstånd.Jag skulle aldrig godkänna en sådan installation.
Eftersom det "teknikrum" som beskrivs av vad det låter inte uppfyller kravet på att få räknas som en egen byggnad så är installationen inte laglig. Uttag eller utrustningar för anslutning med stickpropp får ej förekomma inom poolens närzon. Det låter inte som om ditt "rum" är stort nog så att du kan gå in i det och stänga om dig. Alltså kommer det som ansluts i vägguttag troligtvis att innebära sladdar som dras ut till något annat utanför, och redan där faller det hela. Dessutom måste den som gör service på det hela befinna sig intill poolen. Ett trädäck räknas som sagt inte som avskiljande, det bestämdes redan för många år sedan. En jet-swim kan bli godkänd endast under vissa förutsättningar - ett sådant är att den är fast ansluten - alltså med fast koppling, inga stickproppar, förlängningskablar eller liknande. Beträffande belysning så tillåts endast 12 V (eller likspänning max. 30 V, men ingen som tänker sig för vill ha likspänning i en poolmiljö) skyddsklenspänning. Transformatorn får inte placeras inom poolens närområde.Vid många ovanmarkspooler så står pumpen direkt intill poolen, eller i någon liten låda intill poolen. Många gånger så nära att badande skulle kunna ta på den. Ofta dessutom ansluten med stickpropp och ibland förlängningssladd över gräsmattan, kanske t.o.m. indraget i huset genom något fönster. Allt detta är helt olagligt, men man har oftast inte beivrat det förrän någon olycka inträffat. Jämför med om man inte har staket alt. pooltak eller övertäckning till sin markpool. Ingen kommer normalt att komma och bötfälla dig för det, men skulle en olycka inträffa så åker du dit riktigt rejält. Det står ju inte poliser, inspektörer eller motsvarande överallt i samhället, men händer det något så kommer de ju garanterat.Vid poolmiljöer krävs mycket hög elektrisk säkerhet. Tragiska olyckor har inträffat många gånger och det är en typ av olyckor som är helt onödiga. Läs t.ex. om denna som var i nyheterna för en tid sedan:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-personer-doda-pa-vattenpark-i-turkiet Den enda komponent som blir svår att flytta ut tillräckligt långt vid en genomtänkt installation är just en jet-swimpump. Det går, men det kräver grova ledningar. Cirkulationspumpen är det inget problem med att flytta ut och några extra meter PEM-slangar kostar nästan ingenting alls jämfört med vad det kostar att bygga en pool. Samma med transformatorn för belysningarna, några extra meter grövre kabel är allt som krävs.