Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har 14.4 m2 poolsolfångare (armerade gummimattor) och de ger kanske 10% av årsbehovet av värme.Visst, vakuumrör är effektivare, men ändå.Vet inte hur stor cirkpump man behöver till vakuumrören, men till mina mattor är den på 400 W, så det är absolut något att ta hänsyn till också.Men till vakuumrör klarar man sig med en klenare cirkpump, absolut.Som skrivits bygger ju hela kalkylen på att du skall kunna bygga med nästan gratis prylar för att det skall bli lönsamt.
Tack för alla svar Är klokarare nu, jag får se om jag orkar fixa med detta. Jag har ju redan värmepump..
Billig solpanel är väl PEM-slang. Kanske jordvärmeslang. Men det kräver yta och är fult. Jag vill se en lösning där man integrerar slangen i trädäcket. Kanske på ena sidan. Och så täcker man med glas som håller att gå på. Frostat glas så att det inte blir så halt.Vem här är kreativ nog att komma på en elegant lösning på detta?
Jättebillig slang men kanske inte så billigt glas. Och en lösning där man får ett stort tryckfall och då har man en tusenlapp extra bara för att hålla den stora pumpen man behöver i gång.
Plexiglas är, i vart fall om det skall ha motsvarande hållfasthet som glas av en viss tjocklek, dyrare än vad glas är... dessutom tror jag att det skulle fungera dåligt till solfångare eftersom det snabbt blir repigt och då inte släpper igenom så mycket sol heller.
Ja, och fult blir det då också. Kanske en variant av nåtat golv där man nåtar trädäcket med jordvärmeslang? Kan dock bli problem med expanderande slang och att få tillräcklig yta.Låt fantasin flöda!
Det skulle kunna bli snyggt om du bara kan hitta någon som tillverkar t.ex. 15 mm fyrkantig PEM-slang...