Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dina 30 rör kommer inte att tillföra särskilt mycket energi till poolen, det är i alla fall vad jag tror.
Driften av cirkpumpen kostar en slant också, och cirkpump, expansionskärl och värmeväxlare, rör och rördelar kan nog fort kosta lika mycket som en värmepump på 6-8 kW.Tycker man att det är kul att hålla på med solfångarna, som en ren hobby så är det säkert helt OK, men för att värma en pool till önskad temp räcker det ju inte till, och en ekonomisk payoff-kalkyl blir nog oerhört lång om man inte kan rådda ihop prylarna som behövs mer eller mindre gratis.Största bristen med solvärme är ju att det är som kallast i vattnet när det behöver vara som varmast (kallt i luften o lite sol) och som varmast när man vill svalka sig i poolen (varmt i luften och soligt väder).Alla blir ju saliga på sitt, men jag skulle i alla fall inte bemöda mig om att montera en massa (ful) tekink, för att eventuellt spara 1500 kWh/år.Värmer man i övrigt med värmepump blir det en reell ekonomisk besparing på kanske 1/4-del eller runt 375 kr/år.